Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Üye girişi yapmayı ihmal etmeyin ! Konulara cevap yazmak, kaynak dosyalarını iletmek ve yeni konu açabilmek için üye girişi yapmanız gerekir. Üye kayıtları aktif !

TÜSİAD ve Deloitte Digital iş birliği ile hazırlanan e-Ticaret Raporu'nda öne çıkanlar

  • Konbuyu başlatan Gözde Ulukan
  • Başlangıç tarihi
G

Gözde Ulukan

Misafir
TÜSİAD Dijital Türkiye Yuvarlak Masası bünyesindeki eTicaret Çalışma Grubu faaliyetleri çerçevesinde, TÜSİAD - Deloitte Digital iş birliği ile kapsamlı bir e-Ticaret Raporu hazırlandı ve bugün gerçekleşen online bir toplantı ile raporun tanıtımı yapıldı.

Toplantının açılışını TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Türkiye Yuvarlak Masası Başkanı Serkan Sevim üstendi. Dijitalleşme sürecinde e-ticaretin hayatın olmazsa olmazı olduğunu belirten Sevim, 2020 yılı sınır ötesi e-ticaret hacminin 1,5 trilyon dolara ulaştığını ve bu sayının 2026'ya kadar 4.82 trilyon dolara çıkacağının öngörüldüğünü açıkladı.

Serkan Sevim'den sonra TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Simone Kaslowski, dijital dönüşümün sıklıkla üzerinde durduğumuz ve altını çizdiğimiz konulardan biri olduğunu söyledi. Pandemi ile her sektörün öngörülerin ötesinde hızla bir dönüşüme uğradığını ve teknoloji hızla gelişirken ülkelerin ekseninin de bunlara evrildiğini belirtti. Kaslowski, dijital dönüşüm sürecinde ülke olarak önemli bir potansiyelimizin mevcut olduğunu dile getirdi.

Serkan Sevim ve Simone Kaslowski'nin açılış konuşmalarından sonra raporun tanıtımını yapmak üzere Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Lideri Hakan Göl devreye girdi. Göl, 2019'da hazırlanan raporda e-ticaretin barındırdığı fırsatlara dikkat çektiklerini; şimdi ise e-ticaret ve KOBİ'ler perspektifinde bir rapor hazırladıklarını; bunun da e-ticaretin hızla yükseldiği anlamına geldiğini söyledi. Raporda ayrıca sosyal ticaret, influencer marketing, online ve perakende arasında ticaret ile e-ihracat gibi konulara da yer verildi.

E-ticareti etkileyen faktörlerin başında demografik faktörler yer alıyor. Dünya nüfusu geçmiş yıllara göre yavaşladı; ancak bu her ülkede ve bölgede böyle değil. İngiltere, Almanya ve Rusya gibi gelişmiş ülkelerde nüfus artış hızı yavaş olsa da Türkiye gibi ülkeler henüz gelişmekte olan ülkeler ve bu nedenle bünyesindeki genç nüfus da yüksek.

Gelişmiş ülkelerde yüzde 90 olan internet kullanımı, ülkemizde yüzde 78 oranında​


İnternet kullanım oranı da bir başka etken. Her geçen gün artan internet kullanımı, gelişmiş ülkelerde yüzde 90 civarında, ülkemizde ise yüzde 78 oranında. Bir başka etken de mobil cihazlara olan erişimin artmış olması. Türkiye'de 2015 ve 2020 yılları arasında hanehalkı cihaz sahiplik oranlarına bakıldığında en büyük sıçrayışın akıllı telefonlarda ve tabletlerde olduğu görülüyor. Geçtiğimiz 5 yılda hanehalkı içerisinde akıllı telefon sahiplik oranı yüzde 57 artış gösterdi, tabletlerdeki artış da 2 katın üzerine çıktı.

Sosyal medya kullanımının artması e-ticareti etkiliyor​


Sosyal medya kullanımının artmış olması da e-ticareti etkiliyor. 2020 yılında globalde sosyal medya kullanıcısı 3.6 milyar iken bu sayının 2025 yılına kadar 4.4 milyara ulaşacağı düşünülüyor. Türkiye'de sosyal medya kullanıcı penetrasyonunun ise 2022'de yüzde 78'e çıkacağı tahmin ediliyor. Bir başka etken de finansal ürünlerin kullanımının artmış olması. 2020 yılında dünya genelinde yapılan e-ticaret ödemelerinin yüzde 44.5'i dijital cüzdan/mobil cüzdan ile yapıldı. 2024 yılına gelindiğinde bu ödemelerin yüzde 51.7'ye ulaşacağı düşünülüyor.

BKM verilerine göre Türkiye'de mobil temassız ödeme işlem adedi 2020 yılında 10 milyon 281 bin iken 2021 yılında Aralık ayına kadar olan 11 aylık dönemde bu rakam 18 milyon 701 bin olarak açıklanıyor.

2020 yılında Türkiye'deki toplam girişim sayısının yüzde 99.8'ini KOBİ'ler oluşturuyor​


TÜİK'e göre 2020 yılında Türkiye'deki toplam girişim sayısının yüzde 99.8'ini KOBİ'ler oluşturuyor. KOBİ'ler Türkiye'de istihdamın yüzde 72'sini, personel maliyetinin yüzde 49.2'sini, cironun yüzde 49.4'ünü, üretim değerinin yüzde 42.7'sini oluşturuyor. E-ticaret faaliyetlerinde bulunan KOBİ'ler İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya ve Konya'da yoğunlaşıyor.

2020 yılı itibarıyla Çin, 2.29 trilyon dolar tutarında e-ticaret satışı ile e-ticaret pazarının en güçlü oyuncusu​


Küresel ekonomik trendlere baktığımızda 2020 yılı itibarıyla Çin'in 2.29 trilyon dolar tutarında e-ticaret satışı ile e-ticaret pazarının en güçlü oyuncusu olduğunu görüyoruz. 794.5 milyar dolar ile ABD ikinci sırada yer alıyor. Pazardaki diğer güçlü ülkeler ise İngiltere, Japonya, Güney Kore ve Almanya olarak açıklanıyor. Global e-ticaret harcamalarında en büyük pay 665.6 milyar dolar ile moda ve güzellik kategorisine ait. Gıda ve kişisel bakım, elektronik, oyuncak ve hobi, dijital müzik ve video oyun gibi birçok kategoride de pozitif yansımalar mevcut.

2021 yılının ilk yarısında ülkemizde e-ticaret hacmi 161 milyar TL oldu​


Türkiye'de e-ticaretin gelişimi ve güncel durum da bir hayli ilgi çekici. 2021 yılının ilk yarısında ülkemizde e-ticaret hacmi 161 milyar TL olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 49 oranında büyüme yaşandı. 2019'dan 2020 yılına geçerken en fazla artış gösteren kategori, yüzde 283'lük artışla gıda ve süpermarkette yaşandı.

Tüketicilerin internet üzerinden alışveriş yapma motivasyonları uygun fiyat/fiyat odaklılık, zaman tasarrufu, ürün çeşitliliği, güvenilirlik, mağazaya gitmek istememe ve fiyat karşılaştırması yapabilmek olarak belirtiliyor.

E-ticaret modelleri: QCommerce, C2C, DTC​


Yeni modellere baktığımızda hızlı ticaret (QCommerce), küresel pazarda ve ülkemizde hızla yaygınlaşıyor. Bu modelde sipariş edilen ürün dakikalar içinde tüketiciye ulaştırılıyor. Bu modelin yükselmesinin en büyük nedeni ise gıda satışı yapan yeni oyuncuların e-ticaret pazarına girmesi. Tüketiciden tüketiciye satış (C2C) ise Türkiye'de telefon, tablet, ayakkabı, kıyafet kategorilerinde öne çıkıyor. Ülkemizde bu trendin daha da yaygınlaşacağı öngörülüyor.

DTC, yani doğrudan tükeyiciye satış modelinde özellikle yurt içinde gıda alanında faaliyet gösteren firmalar ile kişisel bakım ürünleri ve kozmetik alanında faaliyet gösteren oyuncular tarafından yatırımların olduğunu görüyoruz. 2023 yılında Amerika'da e-ticaret kanalı üzerinden gerçekleşen DTC ticaret hacminin 175 milyar dolara yükselmesi bekleniyor.

Küresel e-ticaret lojistik pazarı, 2020'de yüzde 27.3 oranında büyüdü​


E-ticaret operasyonlarında lojistik ve taşımacılık da ele alınan bir başka konu. Küresel e-ticaret lojistik pazarı, 2020'de yüzde 27.3 oranında büyüdü. Bu pazarın 2020-2025 yılları arasında yüzde 8.6 oranında birleşik büyüme göstermesi bekleniyor. Piyasanın aynı zamanda 2025 yılına kadar 557 milyar euroya ulaşacağı düşünülüyor.

ABD'de sosyal ticaret, 2020 yılında yüzde 25.2 artış göstererek 80.1 milyon kişiye ulaştı​


Raporda ele alınan konulardan biri de sosyal ticaret. Sosyal ticaret, kullanıcıların e-ticaret sitelerine yönlendirilmeden uçtan uca tüm alışveriş deneyimini sosyal medya platformları üzerinden yapması olarak tanımlanabilir. ABD'de 14 yaş üstü, en az bir kere sosyal medya üzerinden alışveriş yapan tüketici sayısı 2020 yılında yüzde 25.2 artış göstererek 80.1 milyon kişiye ulaştı. Bu rakamın 2023 yılında 101.1 milyon kişi olması bekleniyor.

2016 yılında 1.7 milyar dolar olan influencer marketing, 2020 yılında 9.7 milyar dolara ulaştı​


2016 yılında 1.7 milyar dolar olan influencer marketing (etkileyici pazarlaması) pazar büyüklüğünün 2020 yılında 9.7 milyar dolara ulaştığı görülüyor. Influencer pazarlamanın en popüler platformu olan Instagram'da, 2020 yılında dünya genelindeki influencer'ların kategori bazlı dağılımında ilk sırada yüzde 11.59 ile yaşam tarzı kategorisi yer alıyor. Onu yüzde 6.52 ile müzik, yüzde 5.58 ile fotoğrafçılık, yüzde 5.22 ile güzellik, yüzde 4.34 ile aile, yüzde 4.24 ile mizah, eğlence ve mutluluk, yüzde 3.28 ile modellik ve yüzde 2.85 ile fitness ve spor salonu izliyor. Türkiye pazarında 25-34 yaş grubunun bu alanda potansiyelinin yüksek olduğunu altı çiziliyor.

Orta ve uzun vadede perakende sektörünü bekleyenler de raporda yer aldı. Tüketicilerin online platformlara kalıcı bir şekilde geçişi ve e-ticaretin büyümesi, güvenlik endişeleriyle temassız alışverişe yönelme, sosyal medyanın artan önemi, fiyat indirimleri ve erişilebilir lüksün artan önemi ile kurumsal bütünlük ve sosyal sorumluluk bu beklentiler arasında yer alıyor.

2021 yılında gerçekleşen 390 adet yatırım ve satın almanın 17'si e-ticaret alanında​


Rapor kapsamında incelenen diğer konulardan biri de yatırımlar. 2021 yılında 390 adet işlem gerçekleşirken toplam işlem hacmi 10.1 milyar dolar oldu. 2021 yılında gerçekleşen işlemlerin 17'si ise e-ticaret alanında.

Online video ve müzik akış hizmetlerinde geçirilen süreler arttı, ABD'de kullanıcılar abone oldukları platformlara 2021 itibarıyla aylık ortalama 273 dolar harcadı.

Sınır ötesi ticarette ise Türkiye en çok Almanya, ABD ve İngiltere ile ticaret yaptı. 2022 yılı içerinde bu pazara girişte destekleyici çözümlerin artması bekleniyor.

2025 yılında Çin e-ticaret hacmi, toplam perakende hacminin yüzde 56.8'ine denk gelecek​


Çin'in 14. Kalkınma Planı'nda halkın refah düzeyinin artırılması, sınıfsal ayrımlardan doğan sorunların giderilmesi ve iklim dostu hedefleri bulunuyor. Mobil cihaz ve finansal hizmetlerin yaygınlığı Çin'i diğer dünya ülkelerinden ayrıştırıyor. 2025 yılında Çin e-ticaret hacminin, toplam perakende hacminin yüzde 56.8'ine denk geleceği öngörülüyor.

Kaynak : Webrazzi
 

Reklam

  AdBlock Detected
Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks some useful and important features of our website. For the best possible site experience please take a moment to disable your AdBlocker.