T
Tuğçe İçözü
Misafir
Endeavor Türkiye ve Akbank iş birliğiyle hazırlanan Uluslararası Ağları Etkinleştirme: Türk Girişimcilik Ekosistemini Güçlendirme Raporu'nu yayınladı . Endeavor Insight, yurt dışında çalışmalarını sürdüren 400 Türk girişimciyle yapılan görüşmelerle girişimcilerin Türk girişimcilik ekosistemini destekleme potansiyellerini değerlendirdi.
Raporda paylaşılan bilgilere göre yurt dışındaki Türk girişimcilerin yüzde 50’sinden fazlası Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunurken, yüzde 20’si İngiltere’de faaliyet gösteriyor. Bununla beraber Almanya ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi farklı bölgelerde de Türk girişimcilerin faaliyetlerinin bulunduğunu belirtelim.
Türk girişimcilerin faaliyetleri yapay zeka ve makine öğrenimi, kurumsal yazılım ve BT Hizmetleri, reklam teknolojileri, tüketici uygulamaları ve yazılım gibi alanlarda yoğunlaşıyor. Bu durumun Türkiye’deki yerel ekosistemle de paralellik gösterdiğini söyleyebiliriz.
Girişimcilerin yüzde 70’ten fazlası Türkiye’de ekiplerle çalışıyor veya ülkede operasyonları bulunuyor. Ayrıca girişimcilerin yüzde 35’i, çalışanları arasında daha sonra kendi girişimini kuranların olduğunu belirtiyor. Araştırmaya katılan girişimcilerin yüzde 69’u mentörlük yapıyor. Aynı zamanda bu grubun yüzde 53’ü Türkiye’deki girişimcileri destekliyor. Yurt dışındaki girişimcilerin yüzde 40’ının Türkiye’de yatırım yapmaya istekli olduğunu da belirtmekte fayda var.
Kendilerine Türkiye’deki girişimci ekosisteminin gelişimi için mentorluk yapma, yatırım yapma veya ağlarındaki insanlarla tanıştırma konusunda ne düşündükleri sorulduğunda, girişimcilerin yüzde 97’si yardımcı olmaya istekli veya çok istekli olduğunu ifade etti. Ancak girişimcilerin yaklaşık yüzde 90’ı Türkiye’deki ekosistemle bağlantı kurmalarını sağlayan bir mekanizma olmadığını dile getiriyor. Görünen o ki; bugüne dek sağlanan ilişkiler bireysel bir çabanın ürünü.
Endeavor Insight araştırmacıları, yurt dışındaki Türk girişimcilerle yapılan görüşmelerden yola çıkarak ekosistemi güçlendirecek adımları belirledi. Bu adımlar, yurt dışındaki ağın şekillenmesi, destek mekanizmalarının şekillendirilmesi, pazarlara açılım ve küresel politikaların desteklenmesi, geri verme kültürü oluşturulması ve rol modellerin öne çıkarılması olarak sıralanıyor.
Bu kapsamda rapor, yurt dışındaki Türk kurucuların, Türkiye’yle ilişkilerini devam ettirmesi amacıyla fırsat ve teşvikler yaratılabileceğini ifade ediyor. Aynı şekilde rapora göre, kurucuları eşleştiren ve birbirleriyle iletişimini sağlayan mekanizmaları geliştirilebilir.
Yerel destek kuruluşlarının girişimcilerin yeni pazarlara açılmasına hizmet sunma kapasitesinin artırılabileceği de paylaşılmakta. Sunulan öneriler kapsamında yerel ekosistemi desteklemek amacıyla kilit pazar ve segmentler konusunda en bilgili Türk kurucuların teşvik edilebileceğinden de söz ediliyor. Son olarak rapor, yerel ekosisteme halihazırda katkı sağlayan Türk asıllı kurumların görünürlüğünün artırılabileceğini belirtiyor.
Kaynak : Webrazzi
Raporda paylaşılan bilgilere göre yurt dışındaki Türk girişimcilerin yüzde 50’sinden fazlası Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunurken, yüzde 20’si İngiltere’de faaliyet gösteriyor. Bununla beraber Almanya ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi farklı bölgelerde de Türk girişimcilerin faaliyetlerinin bulunduğunu belirtelim.
Türk girişimcilerin faaliyetleri yapay zeka ve makine öğrenimi, kurumsal yazılım ve BT Hizmetleri, reklam teknolojileri, tüketici uygulamaları ve yazılım gibi alanlarda yoğunlaşıyor. Bu durumun Türkiye’deki yerel ekosistemle de paralellik gösterdiğini söyleyebiliriz.
Girişimcilerin yüzde 70’ten fazlası Türkiye’de ekiplerle çalışıyor veya ülkede operasyonları bulunuyor. Ayrıca girişimcilerin yüzde 35’i, çalışanları arasında daha sonra kendi girişimini kuranların olduğunu belirtiyor. Araştırmaya katılan girişimcilerin yüzde 69’u mentörlük yapıyor. Aynı zamanda bu grubun yüzde 53’ü Türkiye’deki girişimcileri destekliyor. Yurt dışındaki girişimcilerin yüzde 40’ının Türkiye’de yatırım yapmaya istekli olduğunu da belirtmekte fayda var.
Kendilerine Türkiye’deki girişimci ekosisteminin gelişimi için mentorluk yapma, yatırım yapma veya ağlarındaki insanlarla tanıştırma konusunda ne düşündükleri sorulduğunda, girişimcilerin yüzde 97’si yardımcı olmaya istekli veya çok istekli olduğunu ifade etti. Ancak girişimcilerin yaklaşık yüzde 90’ı Türkiye’deki ekosistemle bağlantı kurmalarını sağlayan bir mekanizma olmadığını dile getiriyor. Görünen o ki; bugüne dek sağlanan ilişkiler bireysel bir çabanın ürünü.
Türkiye’nin girişimcilik ekosistemini güçlendirecek adımlar neler?
Endeavor Insight araştırmacıları, yurt dışındaki Türk girişimcilerle yapılan görüşmelerden yola çıkarak ekosistemi güçlendirecek adımları belirledi. Bu adımlar, yurt dışındaki ağın şekillenmesi, destek mekanizmalarının şekillendirilmesi, pazarlara açılım ve küresel politikaların desteklenmesi, geri verme kültürü oluşturulması ve rol modellerin öne çıkarılması olarak sıralanıyor.
Bu kapsamda rapor, yurt dışındaki Türk kurucuların, Türkiye’yle ilişkilerini devam ettirmesi amacıyla fırsat ve teşvikler yaratılabileceğini ifade ediyor. Aynı şekilde rapora göre, kurucuları eşleştiren ve birbirleriyle iletişimini sağlayan mekanizmaları geliştirilebilir.
Yerel destek kuruluşlarının girişimcilerin yeni pazarlara açılmasına hizmet sunma kapasitesinin artırılabileceği de paylaşılmakta. Sunulan öneriler kapsamında yerel ekosistemi desteklemek amacıyla kilit pazar ve segmentler konusunda en bilgili Türk kurucuların teşvik edilebileceğinden de söz ediliyor. Son olarak rapor, yerel ekosisteme halihazırda katkı sağlayan Türk asıllı kurumların görünürlüğünün artırılabileceğini belirtiyor.
Kaynak : Webrazzi