G
Gözde Ulukan
Misafir
Online ödeme alan işletmelerin, tüm ödeme süreçlerini tek merkezden yönetebilmelerini sağlayan one-stop shop ödeme geçidi Craftgate, 2022 yılı boyunca Türkiye ve dünyada yayınlanmış araştırma sonuçlarını derledi. Önde gelen araştırma ve danışmanlık şirketlerin raporlarında yer alan verilerde, fintech ve e- ticaret ekosistemlerine dair analizler bir hayli dikkat çekici.
Fintech analizlerine baktığımızda, küresel fintech pazarının, 2027 yılına kadar yüzde 12,9’luk büyüme oranı ile genişleyerek 225,1 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 2022 yılında online ödeme sistemleri, toplam küresel pazarın yüzde 94'ünü oluşturuyor.
Fintech yatırımları kapsamında öne çıkan ülkeler ABD, İngiltere, Çin, Almanya ve Hindistan olurken; 2022 yılında ABD’nin küresel fintech yatırım pazarındaki payı yüzde 76'ya ulaştı. 2022'nin ilk çeyreğindeki küresel fintech yatırım anlaşmalarının toplam sayısı, 2021'in ilk çeyreğine göre yüzde 20 artarak 1.482’e yükseldi. Dünya genelinde, ödeme sistemleri alanındaki yatırım tutarının, 2022'nin ilk yarısında 43,6 milyar doları bulduğu tespit edildi. Yatırım tutarları bakımından, 2021 yılına göre tüm fintech segmentlerinde düşüş yaşandı. Ödeme sektörü, yatırım tutarları bakımından liderliği korurken; bankacılık, leasing ve insurtech alanları ise ödeme sektörünü takip etti.
Küresel fintech piyasasının 2022 yılı sonunda 25.839 milyar doları aşması bekleniyor. Bankaların 2023 yılına kadar daha fazla yapay zeka çözümlerinden yararlanacağı ve chatbot’lar yardımıyla 7,3 milyar dolar tutarında tasarruf edeceğini tahmin ediyor. 2022'nin 2. çeyreğinde toplam 1.200'ün üzerinde risk sermayesi anlaşması yapıldı. 2021 yılından ve 2022'nin 2. çeyreğine kadar, en fazla fintech fonuna sahip ülke ABD oldu ve çeyreğin sonunda küresel anlaşmaların yüzde 38'i ABD'de gerçekleşti. 2022'nin 2. çeyreğinde, fintech yatırımlarının yüzde 24'ü Asya'ya yöneldi ve böylece Asya, ABD’nin ardından en büyük ikinci oldu. Fintech yatırımları 2022'nin ikinci çeyreğinde son iki yılın en düşük seviyesine ulaştı. 2022'de Y kuşağının yüzde 97'sinin mobil bankacılık kullandığı tespit edildi.
Globalde 4,4 milyar tüketicinin, 2023 yılına kadar en az bir dijital e-cüzdanla alışveriş yapacağı ve bu rakamın, dünya genelindeki e-ticaret ödemelerinin yüzde 52'sini oluşturacağı tahmin ediliyor. “Şimdi al sonra öde” konsepti, 2021 yılında global işlemlerin yüzde 9’unu oluştururken; bu “Şimdi al sonra öde” konseptinin 2026'ya kadar tüm küresel e-ticaret işlemlerinin yüzde 24'ünde tercih edilmesi bekleniyor. Küresel fintech şirketlerinin yaklaşık yüzde 90'ı yapay zeka ve makine öğrenimine dayalı olarak çalışıyor.
Craftgate'in yukarıdaki verileri Global FinTech Marketplace Report, CB Insights, Pulse of Fintech H1 2022 - KPMG, Dealroom.co & ABN-AMRO Ventures Report, ReportLinker, Juniper Research, Insider Intelligence, Global Payments, Cambridge Üniversitesi rapor ve incelemelerinden derlediğini belirtelim.
2022’nin ilk yarısında, 1.44 trilyon TL kartlı ödeme gerçekleşti. Kredi kartları, banka kartları ve ön ödemeli kartlar ile yapılan toplam ödeme tutarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 103 artarak 1,44 trilyon TL oldu. 2022’nin ilk yarısında, internetten kartlı ödemelerde, 2021’in ilk altı ayı ile kıyasla yüzde 113 oranında büyüme gerçekleşti. Türkiye’de, 2022’nin ilk yarısında; kredi kartı sayısı 95,3 milyon adede, banka kartı sayısı 164,6 milyon adede ulaştı. Ön ödemeli kart sayısı ise 66 milyon olarak tespit edildi. Böylece, Türkiye’deki toplam kart sayısı geçen 2021’in Eylül ayına göre yüzde 16 artarak 325 milyon 900 bin oldu.
Ekim 2022’de kartlarla yapılan ödemeler 2021'in aynı dönemine göre yüzde 129 artarak 377,4 milyar TL’ye ulaştı. 2022 temmuz ve eylül ayları arasında yapılan araştırmaya göre, Türkiye’de aktif olarak dijital bankacılık kullanan kişi sayısı 91 milyona ulaştı. Bu sayının yüzde 66’sı erkek; yaklaşık yüzde 34’ü ise kadın müşterilerden oluşuyor.
Bu veriler ise BKM 2022 İlk Altı Ay Verileri, BKM - Ekim 2022 Verileri, BKM Kart Sayıları, TBB - Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri Raporu’ndan derlendi.
2021'de perakende e-ticaret satışları dünya çapında tahmini 4,9 trilyon dolar civarındaydı. 2025 yılına kadar bu rakamın yaklaşık 7,4 trilyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Araştırmalara göre; 2022 yılında dünya çapında 24 milyon e-ticaret sitesi bulunuyor. Yalnızca ABD'de, 2022'nin ikinci çeyreği için perakende e-ticaret satışları yaklaşık 257 milyar dolara ulaştı. Bu, bir önceki çeyreğe göre yüzde 2,7'lik bir artış demek oluyor.
2025 yılına kadar Avrupa'nın yaklaşık 564 milyon e-ticaret kullanıcısına sahip olacağı tahmin ediliyor. Dünya çapında online perakende satışların 2025 yılına kadar 7 trilyon doları aşması bekleniyor. Tüketicilerin yaklaşık yüzde 39'u mobil cihazlarından günlük veya haftalık, yüzde 23'ü ise günlük olarak telefonlarından alışveriş yaptığını söylüyor.
Statista, eCommerce statistics for 2023, US. Department of Commerce, Insider Intelligence ve Global Payments tarafından açıklanan veriler uyarınca hazırlanmıştır.
Türkiye’de 2022 yılının ilk yarısındaki e-ticaret hacmi yüzde 116’lık artışla 348 milyar TL’ye yükseldi. Toplam sipariş adedi ise yüzde 38 artış ile 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükseldi. 2022 yılı ilk altı ayında perakende e-ticaret hacmi 233 milyar TL olarak gerçekleşti. 2021 yılı ilk altı ayında e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 17,6 iken bu oran geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 artarak yüzde 18,5 olarak gerçekleşti.
2022 yılı ilk altı ayında e-ticaret hacminin yüzde 32’sini 113 milyar TL ile Havale/EFT ve diğer ödemeler oluştururken, yüzde 66’sı 228 milyar TL ile kartlı işlemler oluşturdu. Ödemelerin yüzde 2’si 7.7 milyar TL ile kapıda ödeme şeklinde gerçekleşti. Sektör bazında e-ticaret hacmini 2022’nin ilk yarısında beyaz eşya ve küçük ev aletleri yaklaşık 43,7 milyar TL, havayolları 30,4 milyar TL, giyim, ayakkabı ve aksesuar 24,6 milyar TL, elektronik sektörü ise 20,3 milyar TL ile tamamladı. 2022 yılının ilk yarısındaki e-ticaret harcamalarının yüzde 86’sı peşin ödeme şeklinde gerçekleşirken; yüzde 14’ü ise taksitli ödeme ile gerçekleşti.
Bu içerik, ETBIS tarafından açıklanan verilere göre hazırlanmıştır.
Craftgate, 2022 yılında elde ettiği büyüme oranı, aldığı yatırım, çalışan sayısı gibi bilgileri açıklarken; üye iş yerlerinin 2022 yılı boyunca Craftgate üzerinden geçirdikleri ödeme hacmine ilişkin de bilgilendirme yaptı. Craftgate’in açıkladığı göre verilere göre aralarında önde gelen e-ticaret firmalarının da bulunduğu üye işyerlerinin Craftgate üzerinden geçirdikleri ödeme hacmi, 2021 yılı sonunda 527 milyon TL iken, bu rakam 2022 yılı sonunda 6 milyar TL'yi geçti.
Craftgate’in üye işyerlerinin büyümelerini sağlayan servislerine; Proaktif İzleme, Autopilot, Fraud Yönetimi gibi yeni özellikler eklendi. Böylece, Craftgate’in katma değerli servis sayısı 20’yi geçti. Autopilot, Ödeme Tekrar Deneme, Proaktif İzleme, Akıllı ve Dinamik Ödeme Yönlendirme gibi servisleri sayesinde Craftgate üye işyerleri, 2022’nin sadece son çeyreğinde toplamda 8,215,870 TL değerindeki ciro kaybının önüne geçtiler.
Craftgate üzerinden 2022 yılı sonunda gerçekleşen işlem hacmi geçen yıla oranla yüzde 1040 arttı. Craftgate, katma değerli servisleri sayesinde üye işyerlerinin ödeme başarı oranlarını sene boyunca yüzde 40’lara varacak şekilde artırdı. 2022 yılında en yüksek ödeme başarı oranına sahip üye iş yerinin ödeme dönüşüm oranı kasım ayında yüzde 90.15'e ulaştı.
Craftgate’in Shopify altyapılı işletmelere diledikleri banka ve ödeme kuruluşu ile çalışmalarını sağlayacak Shopify entegrasyonu tamamlandı. Yurt dışından ödeme almak isteyen Craftgate üye iş yerlerinin anlaşma sağlayabilecekleri yurt dışı ödeme kuruluşlarına Stripe, Payoneer, AliPay, PayPal, Klarna, Braintree, Afterpay eklendi. Müşterilerine ödeme seçeneği sunmak isteyen Craftgate üye işyerleri için Papara, GarantiPay, Sodexo, Edenred, MasterPass gibi alternatif ödeme yöntemleri ile entegrasyonlar tamamlandı.
Craftgate, 2022’nin mayıs ayında gerçekleşen ve APY Ventures, Ak Portföy Girişim Sermayesi ve Boğaziçi Ventures’ın katıldığı yatırım turunda, toplamda 2 milyon dolar tutarında tohum yatırımı aldı. Craftgate ekibi, 2022 yılı sonunda 26 kişiye ulaştı. Yazılım ekibinin yanı sıra satış, pazarlama, muhasebe departmanları da genişledi. 2022 yıl sonu itibarıyla Craftgate, kurulduğu günden beri, yüzde 100 uptime ile çalıştı.
Kaynak : Webrazzi
2022'de öne çıkan global fintech verileri
Fintech analizlerine baktığımızda, küresel fintech pazarının, 2027 yılına kadar yüzde 12,9’luk büyüme oranı ile genişleyerek 225,1 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 2022 yılında online ödeme sistemleri, toplam küresel pazarın yüzde 94'ünü oluşturuyor.
Fintech yatırımları kapsamında öne çıkan ülkeler ABD, İngiltere, Çin, Almanya ve Hindistan olurken; 2022 yılında ABD’nin küresel fintech yatırım pazarındaki payı yüzde 76'ya ulaştı. 2022'nin ilk çeyreğindeki küresel fintech yatırım anlaşmalarının toplam sayısı, 2021'in ilk çeyreğine göre yüzde 20 artarak 1.482’e yükseldi. Dünya genelinde, ödeme sistemleri alanındaki yatırım tutarının, 2022'nin ilk yarısında 43,6 milyar doları bulduğu tespit edildi. Yatırım tutarları bakımından, 2021 yılına göre tüm fintech segmentlerinde düşüş yaşandı. Ödeme sektörü, yatırım tutarları bakımından liderliği korurken; bankacılık, leasing ve insurtech alanları ise ödeme sektörünü takip etti.
Küresel fintech piyasasının 2022 yılı sonunda 25.839 milyar doları aşması bekleniyor. Bankaların 2023 yılına kadar daha fazla yapay zeka çözümlerinden yararlanacağı ve chatbot’lar yardımıyla 7,3 milyar dolar tutarında tasarruf edeceğini tahmin ediyor. 2022'nin 2. çeyreğinde toplam 1.200'ün üzerinde risk sermayesi anlaşması yapıldı. 2021 yılından ve 2022'nin 2. çeyreğine kadar, en fazla fintech fonuna sahip ülke ABD oldu ve çeyreğin sonunda küresel anlaşmaların yüzde 38'i ABD'de gerçekleşti. 2022'nin 2. çeyreğinde, fintech yatırımlarının yüzde 24'ü Asya'ya yöneldi ve böylece Asya, ABD’nin ardından en büyük ikinci oldu. Fintech yatırımları 2022'nin ikinci çeyreğinde son iki yılın en düşük seviyesine ulaştı. 2022'de Y kuşağının yüzde 97'sinin mobil bankacılık kullandığı tespit edildi.
Globalde 4,4 milyar tüketicinin, 2023 yılına kadar en az bir dijital e-cüzdanla alışveriş yapacağı ve bu rakamın, dünya genelindeki e-ticaret ödemelerinin yüzde 52'sini oluşturacağı tahmin ediliyor. “Şimdi al sonra öde” konsepti, 2021 yılında global işlemlerin yüzde 9’unu oluştururken; bu “Şimdi al sonra öde” konseptinin 2026'ya kadar tüm küresel e-ticaret işlemlerinin yüzde 24'ünde tercih edilmesi bekleniyor. Küresel fintech şirketlerinin yaklaşık yüzde 90'ı yapay zeka ve makine öğrenimine dayalı olarak çalışıyor.
Craftgate'in yukarıdaki verileri Global FinTech Marketplace Report, CB Insights, Pulse of Fintech H1 2022 - KPMG, Dealroom.co & ABN-AMRO Ventures Report, ReportLinker, Juniper Research, Insider Intelligence, Global Payments, Cambridge Üniversitesi rapor ve incelemelerinden derlediğini belirtelim.
Türkiye'de 2022 e-ticaret verileri
2022’nin ilk yarısında, 1.44 trilyon TL kartlı ödeme gerçekleşti. Kredi kartları, banka kartları ve ön ödemeli kartlar ile yapılan toplam ödeme tutarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 103 artarak 1,44 trilyon TL oldu. 2022’nin ilk yarısında, internetten kartlı ödemelerde, 2021’in ilk altı ayı ile kıyasla yüzde 113 oranında büyüme gerçekleşti. Türkiye’de, 2022’nin ilk yarısında; kredi kartı sayısı 95,3 milyon adede, banka kartı sayısı 164,6 milyon adede ulaştı. Ön ödemeli kart sayısı ise 66 milyon olarak tespit edildi. Böylece, Türkiye’deki toplam kart sayısı geçen 2021’in Eylül ayına göre yüzde 16 artarak 325 milyon 900 bin oldu.
Ekim 2022’de kartlarla yapılan ödemeler 2021'in aynı dönemine göre yüzde 129 artarak 377,4 milyar TL’ye ulaştı. 2022 temmuz ve eylül ayları arasında yapılan araştırmaya göre, Türkiye’de aktif olarak dijital bankacılık kullanan kişi sayısı 91 milyona ulaştı. Bu sayının yüzde 66’sı erkek; yaklaşık yüzde 34’ü ise kadın müşterilerden oluşuyor.
Bu veriler ise BKM 2022 İlk Altı Ay Verileri, BKM - Ekim 2022 Verileri, BKM Kart Sayıları, TBB - Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri Raporu’ndan derlendi.
2022'nin global e-ticaret rakamları
2021'de perakende e-ticaret satışları dünya çapında tahmini 4,9 trilyon dolar civarındaydı. 2025 yılına kadar bu rakamın yaklaşık 7,4 trilyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Araştırmalara göre; 2022 yılında dünya çapında 24 milyon e-ticaret sitesi bulunuyor. Yalnızca ABD'de, 2022'nin ikinci çeyreği için perakende e-ticaret satışları yaklaşık 257 milyar dolara ulaştı. Bu, bir önceki çeyreğe göre yüzde 2,7'lik bir artış demek oluyor.
2025 yılına kadar Avrupa'nın yaklaşık 564 milyon e-ticaret kullanıcısına sahip olacağı tahmin ediliyor. Dünya çapında online perakende satışların 2025 yılına kadar 7 trilyon doları aşması bekleniyor. Tüketicilerin yaklaşık yüzde 39'u mobil cihazlarından günlük veya haftalık, yüzde 23'ü ise günlük olarak telefonlarından alışveriş yaptığını söylüyor.
Statista, eCommerce statistics for 2023, US. Department of Commerce, Insider Intelligence ve Global Payments tarafından açıklanan veriler uyarınca hazırlanmıştır.
2022'de Türkiye'de e-ticaret
Türkiye’de 2022 yılının ilk yarısındaki e-ticaret hacmi yüzde 116’lık artışla 348 milyar TL’ye yükseldi. Toplam sipariş adedi ise yüzde 38 artış ile 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükseldi. 2022 yılı ilk altı ayında perakende e-ticaret hacmi 233 milyar TL olarak gerçekleşti. 2021 yılı ilk altı ayında e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 17,6 iken bu oran geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 artarak yüzde 18,5 olarak gerçekleşti.
2022 yılı ilk altı ayında e-ticaret hacminin yüzde 32’sini 113 milyar TL ile Havale/EFT ve diğer ödemeler oluştururken, yüzde 66’sı 228 milyar TL ile kartlı işlemler oluşturdu. Ödemelerin yüzde 2’si 7.7 milyar TL ile kapıda ödeme şeklinde gerçekleşti. Sektör bazında e-ticaret hacmini 2022’nin ilk yarısında beyaz eşya ve küçük ev aletleri yaklaşık 43,7 milyar TL, havayolları 30,4 milyar TL, giyim, ayakkabı ve aksesuar 24,6 milyar TL, elektronik sektörü ise 20,3 milyar TL ile tamamladı. 2022 yılının ilk yarısındaki e-ticaret harcamalarının yüzde 86’sı peşin ödeme şeklinde gerçekleşirken; yüzde 14’ü ise taksitli ödeme ile gerçekleşti.
Bu içerik, ETBIS tarafından açıklanan verilere göre hazırlanmıştır.
Craftgate'in 2022 verileri
Craftgate, 2022 yılında elde ettiği büyüme oranı, aldığı yatırım, çalışan sayısı gibi bilgileri açıklarken; üye iş yerlerinin 2022 yılı boyunca Craftgate üzerinden geçirdikleri ödeme hacmine ilişkin de bilgilendirme yaptı. Craftgate’in açıkladığı göre verilere göre aralarında önde gelen e-ticaret firmalarının da bulunduğu üye işyerlerinin Craftgate üzerinden geçirdikleri ödeme hacmi, 2021 yılı sonunda 527 milyon TL iken, bu rakam 2022 yılı sonunda 6 milyar TL'yi geçti.
Craftgate’in üye işyerlerinin büyümelerini sağlayan servislerine; Proaktif İzleme, Autopilot, Fraud Yönetimi gibi yeni özellikler eklendi. Böylece, Craftgate’in katma değerli servis sayısı 20’yi geçti. Autopilot, Ödeme Tekrar Deneme, Proaktif İzleme, Akıllı ve Dinamik Ödeme Yönlendirme gibi servisleri sayesinde Craftgate üye işyerleri, 2022’nin sadece son çeyreğinde toplamda 8,215,870 TL değerindeki ciro kaybının önüne geçtiler.
Craftgate üzerinden 2022 yılı sonunda gerçekleşen işlem hacmi geçen yıla oranla yüzde 1040 arttı. Craftgate, katma değerli servisleri sayesinde üye işyerlerinin ödeme başarı oranlarını sene boyunca yüzde 40’lara varacak şekilde artırdı. 2022 yılında en yüksek ödeme başarı oranına sahip üye iş yerinin ödeme dönüşüm oranı kasım ayında yüzde 90.15'e ulaştı.
Craftgate’in Shopify altyapılı işletmelere diledikleri banka ve ödeme kuruluşu ile çalışmalarını sağlayacak Shopify entegrasyonu tamamlandı. Yurt dışından ödeme almak isteyen Craftgate üye iş yerlerinin anlaşma sağlayabilecekleri yurt dışı ödeme kuruluşlarına Stripe, Payoneer, AliPay, PayPal, Klarna, Braintree, Afterpay eklendi. Müşterilerine ödeme seçeneği sunmak isteyen Craftgate üye işyerleri için Papara, GarantiPay, Sodexo, Edenred, MasterPass gibi alternatif ödeme yöntemleri ile entegrasyonlar tamamlandı.
Craftgate, 2022’nin mayıs ayında gerçekleşen ve APY Ventures, Ak Portföy Girişim Sermayesi ve Boğaziçi Ventures’ın katıldığı yatırım turunda, toplamda 2 milyon dolar tutarında tohum yatırımı aldı. Craftgate ekibi, 2022 yılı sonunda 26 kişiye ulaştı. Yazılım ekibinin yanı sıra satış, pazarlama, muhasebe departmanları da genişledi. 2022 yıl sonu itibarıyla Craftgate, kurulduğu günden beri, yüzde 100 uptime ile çalıştı.
Kaynak : Webrazzi