G
Gözde Ulukan
Misafir
Webrazzi Summit 2022'de, Webrazzi konferanslarının fazlasıyla aşina olduğu bir isim, Gemius Ülke Müdürü İdil Kesten, 2022'nin ilk yarısına dair merak edilen dijital trendlerden bahsetti. Kesten'in "Türkiye Dijital Ekosistemi – 2022 Yarıyıl Verileri" adlı sunumu, Türkiye dijital ekosistemine ışık tutuyor. Pandemi ile birlikte artan dijital dönüşüm ile Türkiye'de 2022 yılının ilk yarısında dijital dünyada neler yaşandığını anlatan İdil Kesten, bu kapsamda oldukça önemli verileri bizlere aktardı.
Kategori trafik sıralamasında ilk defa bizi şaşırtan bir durum olduğu görüldü. Türkiye'de her zaman internet kullanıcılarının en fazla ziyaret ettiği kategori arama motorları kategorisiydi. 2022 yılında bu durum değişti. Sosyal ağlar ilk sırada yer alırken, arama motorları kategorisinden sonra haber kategorisi üçüncü sırada yer aldı.
Sosyal medya aramayı geride bıraktı. 2022'de sosyal medyanın yükselen platformu TikTok ve Snapchat oldu. Bizleri şaşırtan bir sosyal medya uygulaması var; Kwai. Bu uygulama 10 milyon kullanıcıya kadar ulaştı ve Türkiye'de pazarı zorluyor. Sosyal medyada reklam yatırım dağılımlarında TikTok etkisi yaşanıyor.
Sosyal medyanın öne çıkan markaları Instagram'da Disney+, Trendyol.com ve Doping Hafıza oldu. TikTok'ta, Yemeksepeti.com, YapıKredi ve Trendyol.com, Facebook'ta Disney+, Trendyol.com ve Hepsiburada oldu. YouTube'da ise Disney+, Facebook ve Yemeksepeti.com oldu.
VOD platformlarında kullanıcıların gözdesi Ocak-Haziran 2021'de Netflix'in yerini şu anda Disney+ almış durumda. Amazon Prime Video da hem reklamveren hem de kullanıcıyı çekme konusunda ikinci sırada yer alıyor. Kullanıcı yüzdelerine baktığımızda ise Netflix yüzde 68 ile hala ilk sırada, onu yüzde 35 ile Disney+ ve yüzde 17 ile Prime Video izliyor.
Bu oranların kullanıcı hacimleri olduğunu belirtmek gerek. Kesişen oranlara baktığımızda ise Netflix, Disney+ ve Amazon Prime'ın hepsini aynı anda kullanan 2.1 milyon kullanıcı var. Netflix, reklamlarda özellikle içeriklerini ön plana çıkarıyor. Disney+ pazara yeni girdiği için fiyatı iken Prime Video da içeriğini ortaya çıkarıyor.
E-ticarette pandemi sonrasında, toplam ziyaretçi sayısında 57 milyonun biraz üzerinde bir seyir izleniyor. Bu sayıda büyük bir değişiklik söz konusu değil. En çok ziyaret edilen e-ticaret platformlarında ilk üçte Trendyol, Hepsiburada ve Getir yer alıyor. Önceki yıllarda Getir yerine n11.com ilk sıradaydı. 2022 yılında Yemeksepeti.com, Trendyol ve Hepsiburada'yı geride bıraktı.
Değişen e-ticaret yasası ile reklamlara sınırlama gelmişti. Bu da reklam hacmini etkiledi. 2021 yılında Türkiye'de 100 reklamdan 30'u e-ticaret platformlarına aitken 2022'de bu oranda yüzde 50 azalma görüldü. Dönemsel olarak bakıldığında dev yatırımların 2021'in son dönemi ile beraber düşmeye başladığını görüyoruz.
Dijital reklam hacminde e-ticaretin yerini medya almaya başladı. Ancak yine de dijital reklamcılık büyümeye devam ediyor. Seyahat ve turizm de önemli yatırımcılar. Aynı zamanda finans ve kişisel bakım markaları da önemli reklamverenler olarak karşımıza çıkıyor.
Bankacılık konusunda yıllardan beri, kullanıcı tarafında Ziraat Bankası ilk sırada, hemen ardından Yapı Kredi ve Garanti Bankası geliyor. Reklam tarafında ise Akbank, Türkiye İş Bankası ve Garanti Bankası ilk üç sırada yer alıyor. Bankalar, özellikle sabah.com.tr, YouTube mobil uygulaması ve milliyet.com.tr'ye reklam veriyor. Bankacılık sektörünün reklamlarında, son dönemde sürdürülebilirlik ön plana çıkıyor.
Ödeme sistemleri kullanıcı sayısını bir önceki seneye göre ikiye katladı. Reklam yatırımlarında en büyük reklam Paycell, iyzico ve Param oldu.
Binek araç endüstrisinde, reklam hacmi artmaya başladı. Reklam erişim şampiyonlarında ilk sırada Peugeot yer aldı.
Kaynak : Webrazzi
Kategori trafik sıralamasında sosyal ağlar ilk sırada
Kategori trafik sıralamasında ilk defa bizi şaşırtan bir durum olduğu görüldü. Türkiye'de her zaman internet kullanıcılarının en fazla ziyaret ettiği kategori arama motorları kategorisiydi. 2022 yılında bu durum değişti. Sosyal ağlar ilk sırada yer alırken, arama motorları kategorisinden sonra haber kategorisi üçüncü sırada yer aldı.
Sosyal medya aramayı geride bıraktı. 2022'de sosyal medyanın yükselen platformu TikTok ve Snapchat oldu. Bizleri şaşırtan bir sosyal medya uygulaması var; Kwai. Bu uygulama 10 milyon kullanıcıya kadar ulaştı ve Türkiye'de pazarı zorluyor. Sosyal medyada reklam yatırım dağılımlarında TikTok etkisi yaşanıyor.
Sosyal medyanın öne çıkan markaları Instagram'da Disney+, Trendyol.com ve Doping Hafıza oldu. TikTok'ta, Yemeksepeti.com, YapıKredi ve Trendyol.com, Facebook'ta Disney+, Trendyol.com ve Hepsiburada oldu. YouTube'da ise Disney+, Facebook ve Yemeksepeti.com oldu.
VOD platformlarında kullanıcıların gözdesi: Disney+
VOD platformlarında kullanıcıların gözdesi Ocak-Haziran 2021'de Netflix'in yerini şu anda Disney+ almış durumda. Amazon Prime Video da hem reklamveren hem de kullanıcıyı çekme konusunda ikinci sırada yer alıyor. Kullanıcı yüzdelerine baktığımızda ise Netflix yüzde 68 ile hala ilk sırada, onu yüzde 35 ile Disney+ ve yüzde 17 ile Prime Video izliyor.
Netflix, Disney+ ve Prime Video'da aynı anda üyeliği bulunanların sayısı: 2.1 milyon
Bu oranların kullanıcı hacimleri olduğunu belirtmek gerek. Kesişen oranlara baktığımızda ise Netflix, Disney+ ve Amazon Prime'ın hepsini aynı anda kullanan 2.1 milyon kullanıcı var. Netflix, reklamlarda özellikle içeriklerini ön plana çıkarıyor. Disney+ pazara yeni girdiği için fiyatı iken Prime Video da içeriğini ortaya çıkarıyor.
En çok ziyaret edilen e-ticaret platformları: Trendyol, Hepsiburada, Getir
E-ticarette pandemi sonrasında, toplam ziyaretçi sayısında 57 milyonun biraz üzerinde bir seyir izleniyor. Bu sayıda büyük bir değişiklik söz konusu değil. En çok ziyaret edilen e-ticaret platformlarında ilk üçte Trendyol, Hepsiburada ve Getir yer alıyor. Önceki yıllarda Getir yerine n11.com ilk sıradaydı. 2022 yılında Yemeksepeti.com, Trendyol ve Hepsiburada'yı geride bıraktı.
Değişen e-ticaret yasası ile reklamlara sınırlama gelmişti. Bu da reklam hacmini etkiledi. 2021 yılında Türkiye'de 100 reklamdan 30'u e-ticaret platformlarına aitken 2022'de bu oranda yüzde 50 azalma görüldü. Dönemsel olarak bakıldığında dev yatırımların 2021'in son dönemi ile beraber düşmeye başladığını görüyoruz.
Dijital reklam hacminde e-ticaretin yerini medya almaya başladı. Ancak yine de dijital reklamcılık büyümeye devam ediyor. Seyahat ve turizm de önemli yatırımcılar. Aynı zamanda finans ve kişisel bakım markaları da önemli reklamverenler olarak karşımıza çıkıyor.
Bankacılık sektörünün reklamlarında, son dönemde sürdürülebilirlik ön planda
Bankacılık konusunda yıllardan beri, kullanıcı tarafında Ziraat Bankası ilk sırada, hemen ardından Yapı Kredi ve Garanti Bankası geliyor. Reklam tarafında ise Akbank, Türkiye İş Bankası ve Garanti Bankası ilk üç sırada yer alıyor. Bankalar, özellikle sabah.com.tr, YouTube mobil uygulaması ve milliyet.com.tr'ye reklam veriyor. Bankacılık sektörünün reklamlarında, son dönemde sürdürülebilirlik ön plana çıkıyor.
Ödeme sistemleri kullanıcı sayısını bir önceki seneye göre ikiye katladı. Reklam yatırımlarında en büyük reklam Paycell, iyzico ve Param oldu.
Binek araç endüstrisinde, reklam hacmi artmaya başladı. Reklam erişim şampiyonlarında ilk sırada Peugeot yer aldı.
Kaynak : Webrazzi