T
Tuğçe İçözü
Misafir
Web3 ekosistemi gelişmeye devam ettikçe, markaların Web3'e geçiş yapması da hızlanıyor. Topluluk odaklı pazarlama her geçen gün markaların ajandasında kendine daha geniş bir yer bulurken, topluluk inşasının Web3'ün kalbinde yer aldığını söylemek mümkün. Web3 danışmanlık şirketi Vayner3'nin raporunda yer alan şirketler için 2023'ün 8 Web3 trendini sizlerle paylaşmıştık. Geçmişte Vayner3'de Coinbase ve PepsiCo markalarıyla çalışan Aleyna Doğan ile Web3 topluluklarını konuştuk.
Sorulara geçmeden önce Aleyna Doğan'ın geçmişinden ve faaliyetlerinden kısaca bahsetmekte fayda var. New York University Gallatin School of Individualized Study'de teknoloji etiği üzerine eğitim gören Doğan, veri gizliliği, yankı odaları, sosyal medyanın çocuklar üzerindeki etkileri, teknolojinin gerçeklik algısı ve demokrasiye etkisi konularına yoğunlaştı.
Aleyna Doğan'ın teknoloji etiğine dair gördüğü eğitimler, Web3'de Web2 şirketlerinin problemlerinin nasıl çözülebileceğine dair yaklaşımını güçlendirdi. Doğan'ın Vayner3 deneyiminin yanı sıra Web3 topluluklarıyla güçlü bir bağı bulunuyor. Doğan, Rarible'ın Topluluk Daire Başkanı ile "Gm Weekly" isimli Twitter Spaces yayınını ortaklaşa sunuyor.
Aleyna Doğan ayrıca Unstoppable Women of Web3 tarafından seçilen Metaverse ve Web3'ün 115 İlham Verici Kadını arasında yer aldı. One37pm, Builtin, ve CryptoSlate yayınları ve kendi bülteni NFTimes için yazılar kaleme alan Doğan, Vayner3'nin staretijiden sorumlu Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Chris Liquin ile ortaklaşa olarak “A Tale of Two Metaverses,” başlıklı yazısıyla da öne çıktı. Yazılarının yanı sıra Doğan, onlarca podcast'te de konuk oldu. Istanbul Üniversitesi ve NFT London dahil olmak üzere pek çok konferansta konuşmacı olan Doğan, Istanbul Blockchain Women'ın da üyeleri arasında yer alıyor.
Doğan'ın Web3 topluluklarıyla kurduğu bu güçlü bağı ve Web3 alanında ürettiği farklı formattaki içerikleri düşünerek, kendisine Web3 topluluklarının üyelerine nasıl fayda sağladığını sordum. Bunun karşılığında Aleyna Doğan, Web3 topluluklarının sunduğu imkanları detaylandırırken, ENS tokenları örneğini paylaştı:
Web3 toplulukları aynı zamanda bu alan adım atmak isteyen markalar için de eşsiz bir öenm teşkil ediyor. Bu nednele Doğan'a pazarlama stratejilerinde Web3 topluluklarını hedeflemek isteyenlerin nasıl bir kurguyla ilerlemesi gerektiğini sordum. Doğan öncelikle Web3 ve Web2 pazarlama araçları arasındaki farkları sıraladı:
Vayner3'de Coinbase ve PepsiCo markalarıyla çalışmalarına istinaden, Web3'e adım atmak isteyen markaların topluluk yönetimi süreçlerini nasıl inşa etmesi gerektiğini sordum. Buna ek olarak inşa edilen toplulukların kazandığı değeri ömür boyu muhafaza etmesinin (LVT) nasıl sağlanabileceğini de kendisinden dinledim. Aleyna Doğan, markanın misyonuyla uyumlu belirli kripto topluluklarını belirlenmesi ve onlarla iletişime geçilmesini önerdi:
Kaynak : Webrazzi
Sorulara geçmeden önce Aleyna Doğan'ın geçmişinden ve faaliyetlerinden kısaca bahsetmekte fayda var. New York University Gallatin School of Individualized Study'de teknoloji etiği üzerine eğitim gören Doğan, veri gizliliği, yankı odaları, sosyal medyanın çocuklar üzerindeki etkileri, teknolojinin gerçeklik algısı ve demokrasiye etkisi konularına yoğunlaştı.
Aleyna Doğan'ın teknoloji etiğine dair gördüğü eğitimler, Web3'de Web2 şirketlerinin problemlerinin nasıl çözülebileceğine dair yaklaşımını güçlendirdi. Doğan'ın Vayner3 deneyiminin yanı sıra Web3 topluluklarıyla güçlü bir bağı bulunuyor. Doğan, Rarible'ın Topluluk Daire Başkanı ile "Gm Weekly" isimli Twitter Spaces yayınını ortaklaşa sunuyor.
Aleyna Doğan ayrıca Unstoppable Women of Web3 tarafından seçilen Metaverse ve Web3'ün 115 İlham Verici Kadını arasında yer aldı. One37pm, Builtin, ve CryptoSlate yayınları ve kendi bülteni NFTimes için yazılar kaleme alan Doğan, Vayner3'nin staretijiden sorumlu Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Chris Liquin ile ortaklaşa olarak “A Tale of Two Metaverses,” başlıklı yazısıyla da öne çıktı. Yazılarının yanı sıra Doğan, onlarca podcast'te de konuk oldu. Istanbul Üniversitesi ve NFT London dahil olmak üzere pek çok konferansta konuşmacı olan Doğan, Istanbul Blockchain Women'ın da üyeleri arasında yer alıyor.
Doğan'ın Web3 topluluklarıyla kurduğu bu güçlü bağı ve Web3 alanında ürettiği farklı formattaki içerikleri düşünerek, kendisine Web3 topluluklarının üyelerine nasıl fayda sağladığını sordum. Bunun karşılığında Aleyna Doğan, Web3 topluluklarının sunduğu imkanları detaylandırırken, ENS tokenları örneğini paylaştı:
Web3 toplulukları, blockchain teknolojisi ve kripto para birimi kullanarak internette çalışan merkeziyetsiz ağlardır. Web3, aracıyı ortadan kaldırması ve merkeziyetsiz, daha adil bir ekosistem yaratması nedeniyle topluluklar için nihai yerdir. Genellikle bu topluluklar, gerek bir NFT ya da bir token olsun, bir proje etrafında bir araya gelirler. Bu projelerin yaptığı şey, token sahiplerinin etkinliklere, içeriğe vb. şeylere katkıda bulunmasını sağlamaktır. Tıpkı Ethereum platformunda oluşturulanlar gibi, bazı web3 toplulukları, sahiplerine yönetişim kararlarına katılma ve ağa katkıda bulunma karşılığında kripto para formunda ödüller kazanma imkanı sunar. Örneğin, ENS token'ına (Ethereum Name Service) sahipseniz, ENS'nin geleceği ile ilgili kararları oylayabilirsiniz.
Web3 toplulukları aynı zamanda bu alan adım atmak isteyen markalar için de eşsiz bir öenm teşkil ediyor. Bu nednele Doğan'a pazarlama stratejilerinde Web3 topluluklarını hedeflemek isteyenlerin nasıl bir kurguyla ilerlemesi gerektiğini sordum. Doğan öncelikle Web3 ve Web2 pazarlama araçları arasındaki farkları sıraladı:
Web2 pazarlama araçları doğrudan web3 için geçerli değil. Web2'de SEO (Arama motoru optimizasyonu), ücretli reklamlar, e-posta pazarlaması ve Influencer pazarlama hakim. SEO hala kullanılabilir, ancak kimlik avı kampanyaları nedeniyle e-postalar daha az güvenilir. Web3'te özgünlüğe saygı duyulduğu için, ücretli pazarlama (paid marketing) da izlenecek yol değil. Web3'e giren büyük markalar, web3'ün ilgi alanlarının ve kültürünün farkında olmalı ve küstah şeyler söylememelidir (Pepsi ile kampanyamız sırasında Meta'nın Pepsi'ye "WAGMI" tweet'i atması gibi). Ancak burada hala doğru olan bir şey, Influencer pazarlamanın kullanılması. Tom Brady ve FTX, Snoop Dogg ve Bored Ape Yacht Club gibi birçok ünlünün kendilerini çeşitli kripto projelerine ve merkezi borsalara bağladığını gördük.
Web3 pazarlamacılarının ayrıca pazardaki değişikliklerden haberdar olması gerekir. Kripto para oldukça değişkendir ve iyi pazarlamacıların küresel değişimlerde de yol alabilmesi gerekir. Örneğin, Coinbase ile bir token çıkarmayı planlamıştık ancak Ukrayna'da savaş baş gösterdi. Pazarlamacılar, marka kimliğini korumak için haberleri takip etmeli ve hızlı hareket etmeli. İyi bir web3 pazarlamacısı, kripto topluluğunun nabzını tutmalı.
Vayner3'de Coinbase ve PepsiCo markalarıyla çalışmalarına istinaden, Web3'e adım atmak isteyen markaların topluluk yönetimi süreçlerini nasıl inşa etmesi gerektiğini sordum. Buna ek olarak inşa edilen toplulukların kazandığı değeri ömür boyu muhafaza etmesinin (LVT) nasıl sağlanabileceğini de kendisinden dinledim. Aleyna Doğan, markanın misyonuyla uyumlu belirli kripto topluluklarını belirlenmesi ve onlarla iletişime geçilmesini önerdi:
PepsiCo ve Coinbase gibi büyük markalarla çalışmak emek isteyen bir başarıdır. Şirketin kültürüne, diline, bakış açısına ve renklerine kendinizi kaptırmanız (evet, Coinbase mavisinin hex kodunu hala ezbere biliyorum) ve ortaya koyduğunuz her şeyin bu anlatıyı takip ettiğinden emin olmanız gerekir.
Öncelikle, markanın misyonuyla uyumlu bazı kripto topluluklarını belirlemenizi ve onlarla konuşmanızı öneririm. Twitter Spaces veya basit bir POAP aktivasyonu gibi kolay bir giriş iyi olabilir. Bir markanın ilk birkaç adımı kazanç yakalamak değil, web3 topluluğuna gerçek bir ilgi göstermek olmalı. Projenin kendisi yenilikçi, ilginç ve satın almaya değer olmalı. Projeler sürdürülebilir olmalı ve uzun vadeli planlanmalı. Marka ayrıca tedarik, fiyat noktası, karbon takası ve lansman günü dinamiklerine de dikkat etmeli.
Uzun vadeli örnekler için Adidas'a bakabiliriz. Ekosistemden 30 milyon dolar kazanç elde etmiş olsalar da, projelerini bir yılı aşkın bir süredir aralıklı ödüller ve fiziksel etkinliklerle sürdürüyorlar. Farklı türde bir ödül programı oluşturmak için kripto kullanan bir marka olan Starbucks'ı da örnek gösterebiliriz. Bir marka Web3'e hızlıca giriş yapmak ve blockchain ekibini kurmak istemiyorsa, Nike'ın RTFKT ve CloneX koleksiyonuyla yaptığı gibi mevcut bir projeyi satın alabilir.
Kaynak : Webrazzi