SEO nedir?
SEO, "arama motoru optimizasyonu" veya "arama motoru optimize edici" için kullanılan bir kısaltmadır. Bir SEO ile çalışma kararı, sitenizi geliştirebilecek ve size zaman kazandırabilecek büyük bir karardır, ancak sitenize ve itibarınıza zarar verme riski de vardır. SEO'nun sitenize kazandırabileceği avantajların yanı sıra sorumsuzca hazırlanmış bir SEO'nun verebileceği zararları da araştırdığınızdan emin olun. Pek çok SEO ile diğer ajans ve danışmanlar, web sitesi sahipleri için aşağıdakiler gibi yararlı hizmetler sunmaktadır:- Sitenizin içeriğini veya yapısını inceleme
- Web sitesinin geliştirilmesiyle ilgili teknik önerilerde bulunma. Örneğin, barındırma, yönlendirmeler, hata sayfaları, JavaScript kullanımı
- İçerik geliştirme
- Çevrimiçi iş geliştirme kampanyalarının yönetimi
- Anahtar kelime araması
- SEO eğitimi
- Belirli pazarlarda ve bölgelerde uzmanlık.
Başlarken
Yerel çapta küçük bir işletmeniz varsa muhtemelen işin büyük bir kısmını kendiniz halledebilirsiniz. İşinize yarayabilecek bazı kaynakları aşağıda bulabilirsiniz:- İşletmeniz için internette varlık oluşturmayla ilgili 30 dakikalık video serimize göz atın.
- Google Web Yöneticisi Yönergeleri
- Google 101: Google web'de tarama, dizine ekleme ve yayınlama işlemlerini nasıl yapar?
- SEO'nuzun sizin için yapacaklarının birçoğunu SEO başlangıç kılavuzunda bulabilirsiniz. Bu iş için bir uzmandan yardım alacaksanız bu kılavuzu iyice öğrenmeniz gerekmez. Yine de bu tekniklerden haberdar olmak sizin yararınıza olacaktır. Bu sayede, SEO, önerilmeyen veya daha da kötüsü kesinlikle tavsiye edilmeyen bir teknik kullanmak isterse bunu bilirsiniz.
Yine de bir uzmandan ekstra yardım almanız gerektiğini düşünüyorsanız SEO seçimiyle ilgili bölümü okuyun.
SEO seçimi
Bir SEO ile çalışmayı düşünüyorsanız ne kadar çabuk harekete geçerseniz o kadar iyi olur. SEO ile çalışmaya başlamak için en uygun zaman bir siteyi yeniden tasarlamayı veya yeni bir siteyi devreye sokmayı düşündüğünüz zamandır. Bu şekilde SEO'nuz ve siz, daha en başından sitenizin, arama motorlarına uygun bir şekilde tasarlanmasını sağlayabilirsiniz. Bununla birlikte iyi bir SEO, mevcut bir siteyi de iyileştirmeye yardımcı olabilir.- Önerilen değişiklikleri uygulama konusunda kararlı olun. SEO tarafından önerilen değişikliklerin yapılması zaman ve çaba gerektirir. Bu değişiklikleri yapmaya zaman ayırmayacaksanız bir uzmanla çalışmanıza değmez.
- Potansiyel SEO'nuzla görüşme yapın.SEO'ya yöneltebileceğiniz bazı yararlı sorular şunlardır:
- Önceki çalışmalarınızdan örnekler gösterebilir ve başarı öykülerinizden bazılarını bizimle paylaşır mısınız?
- Google Web Yöneticisi Yönergeleri'ne uyuyor musunuz?
- Organik aramaya ek olarak çevrimiçi pazarlama hizmetleri veya önerisi sunuyor musunuz?
- Ne kadar zamanda, nasıl sonuçlar bekliyorsunuz? Başarınızı nasıl ölçüyorsunuz?
- Sektörümüzdeki deneyiminiz nedir?
- Ülkemizdeki/şehrimizdeki deneyiminiz nedir?
- Uluslararası siteler hazırlama konusunda deneyiminiz nedir?
- En önemli SEO teknikleriniz nelerdir?
- Ne kadar zamandır bu işle ilgileniyorsunuz?
- Sizinle nasıl iletişim kurabilirim? Sitemizde yaptığınız değişikliklerin tümünü bizimle paylaşıp önerileriniz hakkında nedenleriyle birlikte bize ayrıntılı bilgi verecek misiniz?
- SEO'nun sizinle ve işletmenizle ilgilenip ilgilenmediğine bakın. İlgilenmiyorsa, ilgilenen birini bulun. SEO'nuz aşağıdakilere benzer sorular sormalıdır:
- İşletmenizi veya hizmetinizi müşteriler için benzersiz ve değerli kılan nedir?
- Müşterileriniz kimler?
- İşletmeniz nasıl para kazanıyor ve arama sonuçları nasıl yardımcı olabilir?
- Başka hangi reklam kanallarını kullanıyorsunuz?
- Rakipleriniz kimler?
- SEO'nuzun profesyonel referanslarını kontrol edin. Önceki müşterilerine bu SEO'nun faydalı bir hizmet sağlayıp sağlamadığını, birlikte çalışılması kolay bir insan olup olmadığını ve olumlu sonuçlar elde edip etmediğini sorun.
- Sitenizi hem teknik anlamda hem de arama açısından denetlemesini isteyin. Böylece neyin neden yapılması gerektiğini düşündüğünü ve beklenmesi gereken sonucun ne olduğunu öğrenebilirsiniz. Muhtemelen bunun için ödeme yapmanız gerekir. Büyük ihtimalle Search Console'da SEO'ya sitenize salt okuma erişimi de vermeniz gerekir. (Bu aşamada yazma erişimi vermeyin.) Potansiyel SEO'nuz nelerin iyileştirilebileceğiyle ve yapılması gerekenlerle ilgili gerçekçi tahminlerde bulunabilmelidir. Yapacağı değişikliklerin sizi arama sonuçlarında birinci sıraya oturtacağını garanti ediyorsa başka birini bulun.
- Bir uzmanla çalışmak isteyip istemediğinize karar verin.
Önlemler
SEO'lar, müşterilerine değerli hizmetler sağlayabiliyor olsa da etik kuralları gözetmeyen bazı SEO'lar, agresif pazarlamacılık anlayışları ve arama sonuçlarına haksız yöntemlerle müdahale etme girişimleri yüzünden sektörün itibarını zedelemektedir. Yönergelerimizi ihlal eden uygulamalar, sitenizin Google'daki görünümü ile ilgili olumsuz düzenleme yapılmasına neden olabilir ve hatta sitenizin dizinimizden kaldırılmasıyla sonuçlanabilir.SEO'nuz sitenizle ilgili birtakım öneriler getirdiğinde bu önerileri Search Console yardım sayfası, Google Arama Merkezi blog girişi veya forumundaki Google onaylı yanıtlar gibi güvenilir bir kaynakla desteklemesini isteyin.
Aşağıda dikkat etmeniz gereken bazı konular sıralanmıştır:
- En yaygın hilelerden biri, aldatıcı yönlendirmeler kullanarak kullanıcıları başka bir siteye yönlendiren "gölge" alan adları oluşturmaktır. Çoğu zaman bu gölge alan adları, bir müşteri adına çalıştığını iddia eden SEO'nun kendisine aittir. Ancak aralarındaki ilişki bozulduğunda SEO alan adını farklı bir siteye, hatta rakibin alan adına yönlendirebilmektedir. Böyle bir durumda müşteri, tamamen SEO'ya ait olan bir rakip sitenin geliştirilmesi için para ödemiş olmaktadır.
- Başka bir gayrimeşru uygulama da, müşterinin sitesinde bir yere anahtar kelimelerle yüklü "köprü" sayfalar yerleştirmektir. SEO bu uygulamanın sayfayı daha fazla sorgu için daha alakalı hale getireceğini söylemektedir. Bu, doğası gereği yanlıştır; çünkü tek tek sayfalar çok çeşitli anahtar kelimeler ile nadiren alakalıdır. Bununla birlikte söz konusu hilelerin daha sinsisi, bu köprü sayfaların, genellikle SEO’nun diğer müşterilerine ait gizli bağlantılar da içermesidir. Bu tür köprü sayfalar sitenin bağlantı popülerliğini yavaş yavaş azaltmakta ve siteyi çirkin veya yasa dışı içerik barındıran sitelere de sahip olabilecek SEO'ya ve SEO’nun diğer müşterilerine yönlendirmektedir.
- Son olarak, sıralamanızı yükseltmek için başka sitelerden bağlantı satın almak gibi bağlantı düzenlerine karışmayın. Bu, Google'ın kalite yönergelerine aykırıdır ve sitenizin bir kısmına veya tamamına manuel işlem uygulanmasına yol açarak sıralamasını olumsuz yönde etkileyebilir.
ABD'de, Federal Ticaret Komisyonu (FTC) aldatıcı veya haksız iş uygulamaları hakkındaki şikayetleri işleme koymaktadır. Şikayette bulunmak için Federal Trade Commission adresini ziyaret edin ve "File a Complaint Online"ı (Çevrimiçi Şikayette Bulun) tıklayın, 1-877-FTC-HELP hattını arayın veya şu adrese yazın:
Şikayetiniz, ABD dışında bulunan bir şirket hakkındaysa lütfen şikayetinizi econsumer.gov: econsumer - Report international scams online! adresine gönderin.Federal Ticaret Komisyonu
CRC-240
Washington, DC 10580
Faydalı yönergeler
- Size durup dururken e-posta gönderen SEO firmalarına ve web danışmanlıklarına veya acentelerine karşı dikkatli olun.
Şaşırtıcı, ama bu spam e-postalarını biz de alıyoruz:
"Sayın google.com,
Web sitenizi ziyaret ettim ve başlıca arama motorları ile dizinlerin çoğunda bulunmadığınızı fark ettim..." - Kimse Google’da birinci sıra garantisi veremez.
Sıralama garantisi veren, Google ile “özel ilişkisi” olduğunu ileri süren veya Google’a "öncelikli gönderim" hizmetinin tanıtımını yapan SEO’lara karşı dikkatli olun. Google için öncelikli gönderim diye bir şey yoktur. Aslında bir siteyi Google'a doğrudan göndermenin tek yolu URL Ekle sayfamızı kullanmak veya bir Site haritası göndermektir. Bunu hiç kimseye herhangi bir ücret ödemek zorunda kalmadan kendiniz de yapabilirsiniz. - Gizemli ve amaçlarını açıkça ifade etmeyen şirketlere karşı dikkatli olun.
Belirsiz olduğunu hissettiğiniz konularda kendilerinden açıklama isteyin. SEO sizin adınıza köprü sayfalar veya “ıskarta” alan adları gibi aldatıcı veya yanıltıcı içerik oluşturursa, siteniz Google dizininden tamamen kaldırılabilir. En nihayetinde, iş verdiğiniz şirketlerin faaliyetlerinden siz sorumlu olursunuz, bu nedenle söz konusu şirketlerin size hangi amaçla "yardımcı olduklarını" tam olarak bilmeniz gerekir. SEO'nun sunucunuza FTP erişimi varsa, sitenizde yapmakta olduğu tüm değişiklikleri açıklayabilmelidir. - Asla bir SEO'ya bağlantınız olmamalı.
"Herkese açık" bağlantıların, bağlantı popülerlik planlarının veya sitenizi binlerce arama motoruna göndermenin gücünden bahseden SEO'lardan uzak durun. Bunlar tipik olarak başlıca arama motorlarının sonuçlarındaki sıralamanızı, en azından sizin pozitif olarak düşündüğünüz şekilde etkilemeyen yararsız uygulamalardır. - Bilerek seçim yapın.
Bir SEO ile çalışıp çalışmayacağınızı düşünürken, sektörle ilgili bazı araştırmalar yapmak isteyebilirsiniz. Bunu yapabilmenin bir yolu da elbette Google’dır. Google, özel şirketlerle ilgili yorumda bulunmamakla birlikte kabul edilmiş iş davranışının açık bir şekilde kapsamı dışında kalan uygulamaları takip eden ve kendilerini SEO olarak adlandıran firmalarla karşılaşmıştır. Dikkatli olun. - Paranın nereye gittiğini bilin.
Google, arama sonuçlarında asla para karşılığı daha iyi bir sıralama sözü vermese de diğer pek çok arama motoru, tıklama başına ödeme veya sıralamaya dahil edilen sayfa başına ödeme üzerinden sağlanan sonuçları normal web arama sonuçlarıyla birleştirir. Bazı SEO’lar size arama motorlarında üst sıralara yerleştirme sözü verir, ancak sizi arama sonuçları yerine reklam bölümüne yerleştirir. Hatta bazı SEO'lar diğer arama motorlarını “kontrol” ettikleri izlenimi oluşturmak ve kendilerini tercih edilen konumunda göstermek için teklif fiyatlarını gerçek zamanlı olarak değiştirir. Reklamlarımızın açık bir şekilde belirtilmesi ve arama sonuçlarımızdan ayrı tutulması sayesinde bu hile Google’da işe yaramaz. Yine de çalışmayı düşündüğünüz SEO’ya hangi ödemelerin sıralamaya kalıcı olarak eklenmek için, hangilerinin de geçici reklamlara ayrıldığını sormayı ihmal etmeyin. - Başka nelere dikkat etmek gerekir?
Kötü niyetli bir SEO karşısında dikkat etmeniz gereken birkaç uyarı işareti vardır. Tüm işaretleri bu listede sıralamak mümkün olmadığından herhangi bir şüpheniz varsa, içgüdülerinize güvenmeniz gerekir. Şu durumlarda SEO'yla çalışmayı bırakmaya çekinmeyin:- Gölge alan adlarına sahipse
- Köprü sayfalar üzerine diğer müşterilerine ait bağlantıları koyuyorsa
- Adres çubuğundaki anahtar kelimeleri satmayı teklif ediyorsa
- Gerçek arama sonuçları ile arama sonucu sayfalarında görünen reklamları ayırt etmiyorsa
- Sıralamayı, sadece herhangi bir şekilde zaten bulabileceğiniz anlaşılması güç, uzun anahtar kelime grupları üzerinde garanti ediyorsa
- Birden çok takma ad veya sahte WHOIS bilgilerini kullanıyorsa
- Trafiği "sahte" arama motorlarından, casus yazılım veya kötü amaçlı yazılımlardan alıyorsa
- Google dizininden kaldırılmış veya Google’da listelenmeyen alan adlarına sahipse