G
Gözde Ulukan
Misafir
Türkiye sınırları dahilinde müzikle uğraşan veya müziksever biriyseniz, muhtemelen başlığı okuduğunuzda bir şeyler size tanıdık gelmiştir. Zira yılların müzik platformu Garaj.org, artık bir mobil uygulamaya sahip ve bu uygulama, web sitesinden biraz daha farklı olarak sadece davetiye ile üye kabul ediyor. Platformda davetiyeli üyelik sisteminin olmasının nedeni ise daha nezih bir ortam oluşturulmak istenmesi.
Öncelikle, hiç bilmeyenler, bilip de daha detaya inmek isteyenler için Garaj.org'un hikayesinden bahsedelim. Garaj.org Lityum Yazılım’ın bir ürünü olarak 2002 yılında Barış Kürşat ve Emre Meltem tarafından kuruldu ve yıllar içinde Türkiye’de yolu müzikten geçen herkesin tanıştığı, buluştuğu, ilk gitarını aldığı, ilk grubunu kurduğu bir adres oldu. Lityum Yazılım 2015 yılında PeopleBox isimli yeni bir yazılım geliştirdi, bu ürün büyüttü ve geçen sene Kariyer.net'ten bir yatırım aldı.
Bizimle paylaşılan bilgilere göre Garaj’ı canlandırma fikri ekibin aklının bir köşesinde hep vardı. Barış Kürşat'la aynı grupta çalan ve aynı zamanda PeopleBox’a deneyim danışmanlığı veren Aydıncan Ataberk öncülüğünde, 2021 yılı itibarıyla fikir ortaya çıkmaya başladı. Yeni çağın deyimlerine uygun bir "Yeni Garaj" yapılmak istendi ve bu noktada mobil pazar hedeflendi. Bir yan proje olarak başlayan yeni Garaj mobil uygulaması, 2023'ün haziran ayında site üyelerine duyuruldu.
Ekip Garaj'ı gücünü topluluktan alan müzik dikeyinde bir recommerce platformu olarak tanımlıyor. Uygulamada, enstrümanınızı ya da ekipmanlarınızı satışa koyabiliyor, grubunuzla ya da kendinizle ilgili bir haber paylaşabiliyor ya da grubunuza yeni bir müzisyen arayışı gibi müzikle ilgili sosyal bir ilan verebiliyorsunuz.
Garaj’da her deneyim, müzik dikeyine uygun tasarlanıyor. Örneğin; ilanlara YouTube videoları için embed imkânı bulunuyor çünkü müzisyenlerin en çok izlediği videolar arasında ekipman inceleme videoları geliyor. Bunun yanı sıra gruplar kendi performans videolarını ilanlarda paylaşabiliyorlar.
Bana kalırsa Garaj'ın sunduğu en önemli özellik "Garaj Getirsin" uygulaması. Garaj Getirsin, Aydıncan Ataberk'in aktardığına göre müzisyen olarak kişisel deneyimlerindeki acı noktalara dayanan bir yeni bir hizmet. Enstrümanlar ve müzik ekipmanlarının taşınması, çoğunlukla kargolama için özel boyutlu kutular ya da daha önemlisi özel özen gerektiriyor. Sırf bu sebeple insanlar ya kısıtlı bir lokasyonda satış yapabiliyor ya da alım-satım sırasında çok zorlu yollardan geçiyorlar. Garaj Getirsin’le bu sıkıntı ortadan kaldırılıyor, bizzat satıcıdan ürün alınarak alıcının konumuna elden teslim ediliyor.
Ekipmanı satıcıdan teslim alırken bir müzisyenin yapacağı gibi ilk kontrollerini yaparak alıp güvenle alıcıya ulaştırıyorlar. Bunu şu an aracısız sağladıkları için sadece İstanbul ili içerisinde "beta" diyebileceğimiz şekilde sunuyorlar. Bu beta süreci başarılı şekilde tamamladığında, genelde en çok ilan alınan Ankara, İzmir, Bursa, Antalya illeri arasında Garaj Getirsin uygulaması başlayacak. İller devreye girdiğinde iş birliklerine gidilecek ancak iş birliğine gidilecek firma bir kargo firması değil; hassas taşıma yapan bir işletme olacak.
Uygulama, yaklaşık olarak 8 ayda, AWS üzerinde tamamen serverless olarak ve react-native kullanılarak geliştirildi. Ekip şu anda 3 kişilik ekibiyle faaliyet gösteriyor ve dışarıdan yazılım desteği alıyor.
Mobil Garaj uygulaması, açıldığı 1 Haziran’dan bugüne 1000 kayıtlı kullanıcıya ulaştı. Uygulamaya gelen her 5 kullanıcıdan ikisi mutlaka bir ilan paylaşıyor. İlanların yaklaşık yarısında ise kullanıcılar arasında bir sohbet başlıyor. Mevcut durumda Parlatma adı verilen ilan öne çıkarma ve Garaj Getirsin hizmeti şirketin ilk gelir modellerini oluşturuyor. Orta vadede güvenli alışveriş modelini devreye alındığında komisyon da gelir kalemlerinden biri olacak. Ekip, aynı zamanda yine dikeye özel bazı iş ve gelir modelleri üzerinde çalışıyor.
Garaj’da şu anda sosyal keşfi artırıcı özellikler üzerinde çalışılıyor. Ayrıca üyelere özel bir avantaj programı hazırlığı var. Bunun için ekibin dijital markalarla iş birlikleri olacak. Topluluk için ise planları şöyle: Güncel olarak “Eski GaRaJcılar şimdi nerede?” konulu bir içerik serisi başlatıldı ve bu kapsamda müzik kariyeri Garaj’dan geçen sanatçılarla buluşuluyor. Bu içerik şimdilik sadece uygulamada yazılı olarak bulunacak. Ekip, Garaj.org’u ise gelecekte dijital bir müzeye çevirmeyi düşünüyor ve bu fikir aslen kullanıcılara ait. Hatıra olarak da meşhur Garaj Bekçisi karakteri NFT olarak yayınlanacak.
Aydıncan Ataberk son olarak şunları söylüyor: "Girişim olarak müzik gibi önemli bir dikeydeki topluluk oluşturma tecrübemizi ve 20 yıllık internet deneyimini, toplumda etki alanı yüksek başka ilgi alanlarına da taşımak çok istiyoruz. Garajın samimi ve güvenilir tutumuna herkesin ihtiyacı var."
Garaj mobil uygulamasını App Store'dan veya Google Play Store'dan indirebilirsiniz.
Kaynak : Webrazzi
Garaj.org'un hikayesi ve mobil yolculuğu
Öncelikle, hiç bilmeyenler, bilip de daha detaya inmek isteyenler için Garaj.org'un hikayesinden bahsedelim. Garaj.org Lityum Yazılım’ın bir ürünü olarak 2002 yılında Barış Kürşat ve Emre Meltem tarafından kuruldu ve yıllar içinde Türkiye’de yolu müzikten geçen herkesin tanıştığı, buluştuğu, ilk gitarını aldığı, ilk grubunu kurduğu bir adres oldu. Lityum Yazılım 2015 yılında PeopleBox isimli yeni bir yazılım geliştirdi, bu ürün büyüttü ve geçen sene Kariyer.net'ten bir yatırım aldı.
Bizimle paylaşılan bilgilere göre Garaj’ı canlandırma fikri ekibin aklının bir köşesinde hep vardı. Barış Kürşat'la aynı grupta çalan ve aynı zamanda PeopleBox’a deneyim danışmanlığı veren Aydıncan Ataberk öncülüğünde, 2021 yılı itibarıyla fikir ortaya çıkmaya başladı. Yeni çağın deyimlerine uygun bir "Yeni Garaj" yapılmak istendi ve bu noktada mobil pazar hedeflendi. Bir yan proje olarak başlayan yeni Garaj mobil uygulaması, 2023'ün haziran ayında site üyelerine duyuruldu.
Müzik dikeyinde bir recommerce platformu
Ekip Garaj'ı gücünü topluluktan alan müzik dikeyinde bir recommerce platformu olarak tanımlıyor. Uygulamada, enstrümanınızı ya da ekipmanlarınızı satışa koyabiliyor, grubunuzla ya da kendinizle ilgili bir haber paylaşabiliyor ya da grubunuza yeni bir müzisyen arayışı gibi müzikle ilgili sosyal bir ilan verebiliyorsunuz.
Garaj’da her deneyim, müzik dikeyine uygun tasarlanıyor. Örneğin; ilanlara YouTube videoları için embed imkânı bulunuyor çünkü müzisyenlerin en çok izlediği videolar arasında ekipman inceleme videoları geliyor. Bunun yanı sıra gruplar kendi performans videolarını ilanlarda paylaşabiliyorlar.
Garaj Getirsin hizmeti, müzik ekipmanlarının alıcıya sağlam bir şekilde ulaşmasını sağlıyor
Bana kalırsa Garaj'ın sunduğu en önemli özellik "Garaj Getirsin" uygulaması. Garaj Getirsin, Aydıncan Ataberk'in aktardığına göre müzisyen olarak kişisel deneyimlerindeki acı noktalara dayanan bir yeni bir hizmet. Enstrümanlar ve müzik ekipmanlarının taşınması, çoğunlukla kargolama için özel boyutlu kutular ya da daha önemlisi özel özen gerektiriyor. Sırf bu sebeple insanlar ya kısıtlı bir lokasyonda satış yapabiliyor ya da alım-satım sırasında çok zorlu yollardan geçiyorlar. Garaj Getirsin’le bu sıkıntı ortadan kaldırılıyor, bizzat satıcıdan ürün alınarak alıcının konumuna elden teslim ediliyor.
Ekipmanı satıcıdan teslim alırken bir müzisyenin yapacağı gibi ilk kontrollerini yaparak alıp güvenle alıcıya ulaştırıyorlar. Bunu şu an aracısız sağladıkları için sadece İstanbul ili içerisinde "beta" diyebileceğimiz şekilde sunuyorlar. Bu beta süreci başarılı şekilde tamamladığında, genelde en çok ilan alınan Ankara, İzmir, Bursa, Antalya illeri arasında Garaj Getirsin uygulaması başlayacak. İller devreye girdiğinde iş birliklerine gidilecek ancak iş birliğine gidilecek firma bir kargo firması değil; hassas taşıma yapan bir işletme olacak.
Uygulama, yaklaşık olarak 8 ayda, AWS üzerinde tamamen serverless olarak ve react-native kullanılarak geliştirildi. Ekip şu anda 3 kişilik ekibiyle faaliyet gösteriyor ve dışarıdan yazılım desteği alıyor.
1 Haziran’dan bugüne 1000 kayıtlı kullanıcıya ulaştı
Mobil Garaj uygulaması, açıldığı 1 Haziran’dan bugüne 1000 kayıtlı kullanıcıya ulaştı. Uygulamaya gelen her 5 kullanıcıdan ikisi mutlaka bir ilan paylaşıyor. İlanların yaklaşık yarısında ise kullanıcılar arasında bir sohbet başlıyor. Mevcut durumda Parlatma adı verilen ilan öne çıkarma ve Garaj Getirsin hizmeti şirketin ilk gelir modellerini oluşturuyor. Orta vadede güvenli alışveriş modelini devreye alındığında komisyon da gelir kalemlerinden biri olacak. Ekip, aynı zamanda yine dikeye özel bazı iş ve gelir modelleri üzerinde çalışıyor.
Garaj'ın gelecek hedefleri
Garaj’da şu anda sosyal keşfi artırıcı özellikler üzerinde çalışılıyor. Ayrıca üyelere özel bir avantaj programı hazırlığı var. Bunun için ekibin dijital markalarla iş birlikleri olacak. Topluluk için ise planları şöyle: Güncel olarak “Eski GaRaJcılar şimdi nerede?” konulu bir içerik serisi başlatıldı ve bu kapsamda müzik kariyeri Garaj’dan geçen sanatçılarla buluşuluyor. Bu içerik şimdilik sadece uygulamada yazılı olarak bulunacak. Ekip, Garaj.org’u ise gelecekte dijital bir müzeye çevirmeyi düşünüyor ve bu fikir aslen kullanıcılara ait. Hatıra olarak da meşhur Garaj Bekçisi karakteri NFT olarak yayınlanacak.
Aydıncan Ataberk son olarak şunları söylüyor: "Girişim olarak müzik gibi önemli bir dikeydeki topluluk oluşturma tecrübemizi ve 20 yıllık internet deneyimini, toplumda etki alanı yüksek başka ilgi alanlarına da taşımak çok istiyoruz. Garajın samimi ve güvenilir tutumuna herkesin ihtiyacı var."
Garaj mobil uygulamasını App Store'dan veya Google Play Store'dan indirebilirsiniz.
Kaynak : Webrazzi