C
Candeğer Muradoğlu
Misafir
Türkiye'nin lider girişimcilik ve teknoloji konferansı Webrazzi Summit 2022, Webrazzi kurucusu ve CEO'su Arda Kutsal'ın moderatörlüğünü üstlendiği "2023’te Yemek ve H-Ticaret’in Seyri Nasıl Olacak?" isimli oturum ile devam ediyor. Kutsal'ın konuğu Yemeksepeti CEO'su Mert Baki ile yemek ve h-ticaret trend ve konsepti hakkında sorularını yanıtladı. Baki, Yemeksepeti'nin 2023 vizyonun ne olduğunu dile getirdi.
Baki'nin Nevzat Aydın’dan yönetimi devralmasının üzerinden yaklaşık 10 ay geçtiğini hatırlatan Arda Kutsal, bu dönemde gerçekleşen değişim ve yeniliklerin neler olduğunu sorarak sözlerine başladı. Mert Baki, geçen Mayıs ayı başında büyük bir değişimi hayata geçirdiklerini ve uygulama ve web sitemizin arayüzünde yenilenmenin yanı sıra, tüm teknolojik altyapısını Delivery Hero’nun 20’yi aşkın ülkede kullanılan altyapısına taşıdıklarını kaydetti. Yaptıkları işleri şöyle detaylandırdı: "Kurumsal kimliği ve marka hikayesinde önemli tazelenmeler hayata geçirdik. Geçen sene logo ve kurumsal kimlik çalışmalarımızdaki değişimi, “Aklındaysa Kapında” söylemimiz ve “3Y” yaklaşımımızla perçinledik. Yemek, Yeni ve Yarın üzerinde geliştirdiğimiz bu odak, son 10 aylık dönemde hayata geçirdiğimiz projelerimizin de çatısını oluşturuyor. Yeni platform sayesinde monolitik bir yaklaşımdan, tamamen bağımsız çalışan mikro servislerden oluşan bir yapıya geçtik. Bu, bize ürüne yeni özellikler eklemeyi ve mevcut özellikleri geliştirebilme imkanı sağladı."
Baki, Banabi olarak başlattıkları market teslimatı hizmet birimiminin adını “Yemeksepeti Market’e” dönüştürdüklerini hatırlatarak geçen aylarda Yemeksepeti’nde toplam 1 milyar Yemeksepeti Mahalle’de 1 milyonuncu siparişi aldıklarını açıkladı.
Şirketin ana odağının yemek olacağına belirten Baki, son yıllarda daha fazla gündeme gelen Super App'i İsviçre çakısı benzetmesiyle de anlatıldığını ve Yemeksepeti için uygun bir tanım ve benzetme olmadığını düşündüğünü söyledi.
"Biz uzmanlığa inanıyoruz. Yemeksepeti olarak, sunduğumuz hizmetlerde “en iyi” olmak, daima en iyisi için çalışmak gibi bir prensibimiz var. Market ve Mahalle hizmetlerinde olduğu gibi, iş modellerimiz de tamamen yemek odağında şekilleniyor. Araba kiraladığınız yerden pizza söylemek, tişört aldığınız yerden elma sipariş etmek bize göre doğru bir model değil. Türkiye’de yemek denince ilk akla gelen markayız ve bu konumumuzu güçlendirecek hamlelerde bulunmaya devam etmeyi düşünüyoruz" diye konuştu.
Yemeksepeti’nin ana işi olan yemeğin yanı sıra, Yemeksepeti Market ve Yemeksepeti Mahalle hizmetlerimizle de uygulamanın zenginliğini artırdığını ifade etti. Türkiye’de h-ticaretin öncü markası olduklarını ve hizmetlerinin hepsi birbirine birbirini desteklediğini ve birbirini beslediğini söyledi ve sözlerine şöyle devam etti:
“Aklındaysa Kapında” sloganımız, bu konudaki içgörü ve amaçlarımızı açık biçimde ifade ediyor. Kullanıcılarımızın özellikle “Yemek ve gıda” ekseninde, aklında olanı dakikalar içinde kapısında bulacağı bir hizmet anlayışıyla yola çıktık ve h-ticaret konusunda öncü konumumuzu sağlamlaştıran çok önemli adımlar attık. Yemeksepeti örneğinden hareketle söyleyebilirim ki; ülkemizde sosyo-ekonomik durumu veya kullanıcı tipi fark etmeksizin, herkes için yemek odağında gerekli tüm temel ihtiyaçları, Yemeksepeti’nde sunuyoruz. Uygulamamızda Yemek, Market ve Mahalle bölümlerinden kullanıcılarımız, pratik arayüz üzerinden aradıklarına kolayca ulaşıp sipariş vererek tüm ihtiyaçlarını karşılayabiliyorlar. Yemeksepeti olarak misyonumuzu; “Her temasta kalpleri kazanan bir yemek ve hızlı alışveriş deneyimiyle insanların hayatını her gün daha fazla kolaylaştırmak” olarak yazarak bu konudaki düşüncemizi çok iyi biçimde özetlediğimizi düşünüyorum."
Yemeksepeti’nin bir data şirketi olduğunu dile getirdiklerini ifade eden Arda Kutsal, şirketin elinde Türkiye’nin yemek davranışlarıyla ilgili büyük oranda veriye sahip olduklarını belirtti. Akabinde gelecek yıl Türkiye’deki yemek trendlerinin nasıl şekilleneceğini sordu. Mert Baki bu konudaki fikirlerini şöyle ifade etti:
"Son yıllarda yükselişini sürdüren vegan beslenmenin, 2023’te ve sonraki en az birkaç yıl daha trendler arasında yer alacağını söyleyebilirim. Son dönemde artan çevre, küresel ısınma, sürdürülebilirlik ve gıda konusundaki farkındalık ile doğa ve hayvanlara karşı duyarlılık beslenme alışkanlıklarında da değişimlere sebep oluyor. Vegan yemekleri sadece veganlar değil, et tüketimine dikkat edenler ve sağlıklı beslenmeye önem verenler de daha fazla tercih edecek. Et muadili ürünlerdeki artış ve vegan lezzetler konusunda restoranlarımızın giderek ustalaşması da bu trendin faktörleri arasında yer alıyor. Yapay etle ilgili girişimlerin sayısında 2023’ün ciddi bir kırılma başlangıcı olacağını düşünüyorum. Sağlıklı beslenme, önümüzdeki yılın trendleri arasında önemli bir konumda olacak. Restoranlarımızda sağlıklı beslenme çeşitliliğinin günbegün arttığını görüyoruz. Veganların "guilty pleasure" eksikliği ve street food yükselişiyle "Vegan Street Food”un yükselişine tanık olacağız. Sürdürülebilir restoranlarda da önemli gelişmeler var. "Yenilebilir kağıttan menüler" yapmaya kadar çok yaratıcı örnekler görmeye başladık."
Mert Baki'ye göre yerel tarımın gelişimini artırması ve kadın istihdamının desteklenmesi gibi faktörler, lokal lezzetlerde de artış yaratacak. Bunu Yemeksepeti üye restoranları arasında bu trendlerin yansımalarını çok net okuyabildiklerini söyledi ve sözlerine şöyle devam etti:
"2023'ün 'Fried Chicken' konseptinin zirve yılı olacağını söyleyen Baki, insanların ekonomik kaynaklı 'comfort food' tercihi buraya hiç olmadığı kadar kayacak. Kore tarzının müzik başta olmak üzere Türkiye dahil, tüm dünyayı etkilemesi; Türk mutfağının aslında sokak lezzetlerine rahatlıkla evrilebilecek olması, dijital dünyanın akımları derken sokak lezzetlerinin önü daha da açılacak. Kahvaltı alışkanlıklarında da değişim yılı olacak."
Kutsal, şirketin teslimatta yeni yöntemler üzerine çalıştığını hatırlattı. İnovasyon tarafında neler yaptığı ve yakın dönemde yaygın biçimde uygulanma şansı olan teslimat yöntemleri olup olmadığını sordu.
Mert Baki bununla ilgili düşüncelerini şöyle dile getirdi: "Türkiye’de ilk olma özelliğini taşıyan pek çok inovatif teslimat projemizi içinde bulunduğumuz yılda hayata geçirdik. Geleceğin teslimat yöntemlerini bugünden test edip hayata geçirmeye başlayarak sektördeki öncü konumumuzu güçlendirdik. “Yemeksepeti her yerde” mottomuzu destekleyecek farklı teslimat modelleri de araştırıyoruz. Karada, havada her mevsimde kullanıcılarımızın yanında olmak için önümüzdeki dönemde de yeniliklere devam edeceğiz.
Alışveriş robotumuz YEBO’yu; hızlı, verimli ve güvenilir bir sipariş deneyimi için Caddebostan'da test ettik. Belirli alandaki restoranlardan, Yemeksepeti siparişlerini teslim eden robotumuz, halktan ve medyadan büyük ilgi gördü. YEBO’nun mekan içi versiyonu, ilk olarak Akasya Mall’da hizmete başladı. Restorandan aldığı paketi AVM’nin kapısına götüren YEBO, bekleyen kuryeye teslimatı güvenli biçimde yapıyor. Yemek robotumuz YEBO için farklı mekan ve işlevlerde pilot uygulamalarımızı önümüzdeki dönemde de sürdüreceğiz. Yenilikçi teslimat modellerini projelendirirken kullanıcı ihtiyaçlarını ve beklentilerini yakından gözlemliyoruz. Yaz sezonu için hayata geçirdiğimiz ve büyük ses getiren Marmaris’teki projemizde, üye restoranlar ve Starbucks’tan verilen siparişleri jet ski ile koydaki yatlara ulaştırdık. Bu projemiz, sektör açısından öncü bir iş oldu. Gelecekte buna benzer yenilikçi teslimat modelleri geliştirmeye devam edeceğiz. Drone ile teslimat için ilk denemeyi de İstanbul Bebek’te gerçekleştirdik. Proje kapsamında, anlaşmalı restorandan siparişi, boğazdaki bir tekneye indirdik. Drone’la teslimat konusunda teknolojik hazırlığın yanı sıra yasal anlamda da yapılması gerekenler var. Ancak biz şimdiden teknik olarak buna hazır olmak için bu projemizin testlerini yaptık ve aldığımız başarılı sonuç bizi çok memnun etti."
Baki, Yemeksepeti CEO’su olarak ilk basın toplantısında duyurduğu 'Yemek, Yeni ve Yarın’dan oluşan 3Y konseptinden bahsetti ve sözlerine şöyle devam etti: "Bu yıl Yemeksepeti’nde 3 odağa kilitlendik: Yemek, Yeni ve Yarın! Yemeğin, yeninin ve yarının mimarı olarak projelerimizi bu üç odakta topluyoruz. Yemek: Yemeksepeti çalışma kültüründe Yemek denince akla gelen marka olmanın yanı sıra; girişimcilik felsefesiyle, yemekte geleceği şekillendirecek projeleri hayata geçirmek daima işimizin bir parçası oldu."
Mert Baki, bu yaklaşımın gereği olarak, kullanıcılarına daha iyi hizmet vermek üzere pek çok proje üzerinde eşzamanlı çalıştıklarını kaydetti. "Yemeksepeti uygulamamızı ve web sitemizi, 3Y yaklaşımımızı en iyi biçimde temsil edecek şekilde yeniledik. Gel Al hizmetimiz, kısa süre önce hayata geçirdiğimiz yeniliklerden biri oldu. Gel Al sayesinde kullanıcılar, işe giderken veya eve dönerken, öğle molalarında dışarıya çıktıklarında veya herhangi bir zamanda sıra beklemeden, özel fiyat avantajıyla yemeklerini kendileri alabiliyor" diye konuştu.
Sürdürülebilirlik ekseninden hareketle, hizmetlerini çok daha çevreci ve teknolojik hale getirdiklerini sözlerine ekledi. "Bugün her üç Yemeksepeti kullanıcısından biri, siparişlerinde “Yeşili Koruyalım” seçeneğini işaretleyerek, teslimatta plastik çatal, bıçak ve peçete kağıt istemediğini belirtiyor. Böylece sadece 2021 yılında 61 ton plastiğin doğaya karışmasını engelledik" diyerek şirketin ekosisteme olan katkısından bahsetti.
Kaynak : Webrazzi
Baki'nin Nevzat Aydın’dan yönetimi devralmasının üzerinden yaklaşık 10 ay geçtiğini hatırlatan Arda Kutsal, bu dönemde gerçekleşen değişim ve yeniliklerin neler olduğunu sorarak sözlerine başladı. Mert Baki, geçen Mayıs ayı başında büyük bir değişimi hayata geçirdiklerini ve uygulama ve web sitemizin arayüzünde yenilenmenin yanı sıra, tüm teknolojik altyapısını Delivery Hero’nun 20’yi aşkın ülkede kullanılan altyapısına taşıdıklarını kaydetti. Yaptıkları işleri şöyle detaylandırdı: "Kurumsal kimliği ve marka hikayesinde önemli tazelenmeler hayata geçirdik. Geçen sene logo ve kurumsal kimlik çalışmalarımızdaki değişimi, “Aklındaysa Kapında” söylemimiz ve “3Y” yaklaşımımızla perçinledik. Yemek, Yeni ve Yarın üzerinde geliştirdiğimiz bu odak, son 10 aylık dönemde hayata geçirdiğimiz projelerimizin de çatısını oluşturuyor. Yeni platform sayesinde monolitik bir yaklaşımdan, tamamen bağımsız çalışan mikro servislerden oluşan bir yapıya geçtik. Bu, bize ürüne yeni özellikler eklemeyi ve mevcut özellikleri geliştirebilme imkanı sağladı."
Baki, Banabi olarak başlattıkları market teslimatı hizmet birimiminin adını “Yemeksepeti Market’e” dönüştürdüklerini hatırlatarak geçen aylarda Yemeksepeti’nde toplam 1 milyar Yemeksepeti Mahalle’de 1 milyonuncu siparişi aldıklarını açıkladı.
"Biz uzmanlığa inanıyoruz"
Şirketin ana odağının yemek olacağına belirten Baki, son yıllarda daha fazla gündeme gelen Super App'i İsviçre çakısı benzetmesiyle de anlatıldığını ve Yemeksepeti için uygun bir tanım ve benzetme olmadığını düşündüğünü söyledi.
"Biz uzmanlığa inanıyoruz. Yemeksepeti olarak, sunduğumuz hizmetlerde “en iyi” olmak, daima en iyisi için çalışmak gibi bir prensibimiz var. Market ve Mahalle hizmetlerinde olduğu gibi, iş modellerimiz de tamamen yemek odağında şekilleniyor. Araba kiraladığınız yerden pizza söylemek, tişört aldığınız yerden elma sipariş etmek bize göre doğru bir model değil. Türkiye’de yemek denince ilk akla gelen markayız ve bu konumumuzu güçlendirecek hamlelerde bulunmaya devam etmeyi düşünüyoruz" diye konuştu.
Yemeksepeti’nin ana işi olan yemeğin yanı sıra, Yemeksepeti Market ve Yemeksepeti Mahalle hizmetlerimizle de uygulamanın zenginliğini artırdığını ifade etti. Türkiye’de h-ticaretin öncü markası olduklarını ve hizmetlerinin hepsi birbirine birbirini desteklediğini ve birbirini beslediğini söyledi ve sözlerine şöyle devam etti:
“Aklındaysa Kapında” sloganımız, bu konudaki içgörü ve amaçlarımızı açık biçimde ifade ediyor. Kullanıcılarımızın özellikle “Yemek ve gıda” ekseninde, aklında olanı dakikalar içinde kapısında bulacağı bir hizmet anlayışıyla yola çıktık ve h-ticaret konusunda öncü konumumuzu sağlamlaştıran çok önemli adımlar attık. Yemeksepeti örneğinden hareketle söyleyebilirim ki; ülkemizde sosyo-ekonomik durumu veya kullanıcı tipi fark etmeksizin, herkes için yemek odağında gerekli tüm temel ihtiyaçları, Yemeksepeti’nde sunuyoruz. Uygulamamızda Yemek, Market ve Mahalle bölümlerinden kullanıcılarımız, pratik arayüz üzerinden aradıklarına kolayca ulaşıp sipariş vererek tüm ihtiyaçlarını karşılayabiliyorlar. Yemeksepeti olarak misyonumuzu; “Her temasta kalpleri kazanan bir yemek ve hızlı alışveriş deneyimiyle insanların hayatını her gün daha fazla kolaylaştırmak” olarak yazarak bu konudaki düşüncemizi çok iyi biçimde özetlediğimizi düşünüyorum."
Yemeksepeti bir data şirketi
Yemeksepeti’nin bir data şirketi olduğunu dile getirdiklerini ifade eden Arda Kutsal, şirketin elinde Türkiye’nin yemek davranışlarıyla ilgili büyük oranda veriye sahip olduklarını belirtti. Akabinde gelecek yıl Türkiye’deki yemek trendlerinin nasıl şekilleneceğini sordu. Mert Baki bu konudaki fikirlerini şöyle ifade etti:
"Son yıllarda yükselişini sürdüren vegan beslenmenin, 2023’te ve sonraki en az birkaç yıl daha trendler arasında yer alacağını söyleyebilirim. Son dönemde artan çevre, küresel ısınma, sürdürülebilirlik ve gıda konusundaki farkındalık ile doğa ve hayvanlara karşı duyarlılık beslenme alışkanlıklarında da değişimlere sebep oluyor. Vegan yemekleri sadece veganlar değil, et tüketimine dikkat edenler ve sağlıklı beslenmeye önem verenler de daha fazla tercih edecek. Et muadili ürünlerdeki artış ve vegan lezzetler konusunda restoranlarımızın giderek ustalaşması da bu trendin faktörleri arasında yer alıyor. Yapay etle ilgili girişimlerin sayısında 2023’ün ciddi bir kırılma başlangıcı olacağını düşünüyorum. Sağlıklı beslenme, önümüzdeki yılın trendleri arasında önemli bir konumda olacak. Restoranlarımızda sağlıklı beslenme çeşitliliğinin günbegün arttığını görüyoruz. Veganların "guilty pleasure" eksikliği ve street food yükselişiyle "Vegan Street Food”un yükselişine tanık olacağız. Sürdürülebilir restoranlarda da önemli gelişmeler var. "Yenilebilir kağıttan menüler" yapmaya kadar çok yaratıcı örnekler görmeye başladık."
"2023'ün 'Fried Chicken' konseptinin zirve yılı olacak"
Mert Baki'ye göre yerel tarımın gelişimini artırması ve kadın istihdamının desteklenmesi gibi faktörler, lokal lezzetlerde de artış yaratacak. Bunu Yemeksepeti üye restoranları arasında bu trendlerin yansımalarını çok net okuyabildiklerini söyledi ve sözlerine şöyle devam etti:
"2023'ün 'Fried Chicken' konseptinin zirve yılı olacağını söyleyen Baki, insanların ekonomik kaynaklı 'comfort food' tercihi buraya hiç olmadığı kadar kayacak. Kore tarzının müzik başta olmak üzere Türkiye dahil, tüm dünyayı etkilemesi; Türk mutfağının aslında sokak lezzetlerine rahatlıkla evrilebilecek olması, dijital dünyanın akımları derken sokak lezzetlerinin önü daha da açılacak. Kahvaltı alışkanlıklarında da değişim yılı olacak."
Kutsal, şirketin teslimatta yeni yöntemler üzerine çalıştığını hatırlattı. İnovasyon tarafında neler yaptığı ve yakın dönemde yaygın biçimde uygulanma şansı olan teslimat yöntemleri olup olmadığını sordu.
Mert Baki bununla ilgili düşüncelerini şöyle dile getirdi: "Türkiye’de ilk olma özelliğini taşıyan pek çok inovatif teslimat projemizi içinde bulunduğumuz yılda hayata geçirdik. Geleceğin teslimat yöntemlerini bugünden test edip hayata geçirmeye başlayarak sektördeki öncü konumumuzu güçlendirdik. “Yemeksepeti her yerde” mottomuzu destekleyecek farklı teslimat modelleri de araştırıyoruz. Karada, havada her mevsimde kullanıcılarımızın yanında olmak için önümüzdeki dönemde de yeniliklere devam edeceğiz.
Alışveriş robotumuz YEBO’yu; hızlı, verimli ve güvenilir bir sipariş deneyimi için Caddebostan'da test ettik. Belirli alandaki restoranlardan, Yemeksepeti siparişlerini teslim eden robotumuz, halktan ve medyadan büyük ilgi gördü. YEBO’nun mekan içi versiyonu, ilk olarak Akasya Mall’da hizmete başladı. Restorandan aldığı paketi AVM’nin kapısına götüren YEBO, bekleyen kuryeye teslimatı güvenli biçimde yapıyor. Yemek robotumuz YEBO için farklı mekan ve işlevlerde pilot uygulamalarımızı önümüzdeki dönemde de sürdüreceğiz. Yenilikçi teslimat modellerini projelendirirken kullanıcı ihtiyaçlarını ve beklentilerini yakından gözlemliyoruz. Yaz sezonu için hayata geçirdiğimiz ve büyük ses getiren Marmaris’teki projemizde, üye restoranlar ve Starbucks’tan verilen siparişleri jet ski ile koydaki yatlara ulaştırdık. Bu projemiz, sektör açısından öncü bir iş oldu. Gelecekte buna benzer yenilikçi teslimat modelleri geliştirmeye devam edeceğiz. Drone ile teslimat için ilk denemeyi de İstanbul Bebek’te gerçekleştirdik. Proje kapsamında, anlaşmalı restorandan siparişi, boğazdaki bir tekneye indirdik. Drone’la teslimat konusunda teknolojik hazırlığın yanı sıra yasal anlamda da yapılması gerekenler var. Ancak biz şimdiden teknik olarak buna hazır olmak için bu projemizin testlerini yaptık ve aldığımız başarılı sonuç bizi çok memnun etti."
3Y konsepti...
Baki, Yemeksepeti CEO’su olarak ilk basın toplantısında duyurduğu 'Yemek, Yeni ve Yarın’dan oluşan 3Y konseptinden bahsetti ve sözlerine şöyle devam etti: "Bu yıl Yemeksepeti’nde 3 odağa kilitlendik: Yemek, Yeni ve Yarın! Yemeğin, yeninin ve yarının mimarı olarak projelerimizi bu üç odakta topluyoruz. Yemek: Yemeksepeti çalışma kültüründe Yemek denince akla gelen marka olmanın yanı sıra; girişimcilik felsefesiyle, yemekte geleceği şekillendirecek projeleri hayata geçirmek daima işimizin bir parçası oldu."
Mert Baki, bu yaklaşımın gereği olarak, kullanıcılarına daha iyi hizmet vermek üzere pek çok proje üzerinde eşzamanlı çalıştıklarını kaydetti. "Yemeksepeti uygulamamızı ve web sitemizi, 3Y yaklaşımımızı en iyi biçimde temsil edecek şekilde yeniledik. Gel Al hizmetimiz, kısa süre önce hayata geçirdiğimiz yeniliklerden biri oldu. Gel Al sayesinde kullanıcılar, işe giderken veya eve dönerken, öğle molalarında dışarıya çıktıklarında veya herhangi bir zamanda sıra beklemeden, özel fiyat avantajıyla yemeklerini kendileri alabiliyor" diye konuştu.
Sürdürülebilirlik ekseninden hareketle, hizmetlerini çok daha çevreci ve teknolojik hale getirdiklerini sözlerine ekledi. "Bugün her üç Yemeksepeti kullanıcısından biri, siparişlerinde “Yeşili Koruyalım” seçeneğini işaretleyerek, teslimatta plastik çatal, bıçak ve peçete kağıt istemediğini belirtiyor. Böylece sadece 2021 yılında 61 ton plastiğin doğaya karışmasını engelledik" diyerek şirketin ekosisteme olan katkısından bahsetti.
Kaynak : Webrazzi