T
Tuğçe İçözü
Misafir
Logo grup şirketlerinden eLogo’nun hazırladığı Finansal İnovasyonun Geleceği: Gömülü Finans raporu, gömülü finansın ekosistem üzerindeki faydalarına, kurumlara sağladığı avantajlara ve sektörel etkilerine odaklanıyor.
2021 yılında 247,2 milyar dolar ve 2022 yılında 209, 3 milyar dolara ulaşan küresel Fintech yatırımları, 2023'ün ilk yarısında 52,4 milyar dolar olarak kaydedildi. 2023'ün ilk üç ayında, en büyük 10 küresel yatırım sermayesi işlemi içerisinde 3 tane fintech yatırımı yer aldı. Bu rakam rekorlar yılı olan 2021’in altında kalsa da, fintech alt sektörlerine yatırımlar devam ediyor. Küresel yatırım gündeminde ön sıralarda yer alan gömülü finans ise 2023’ün ilk 11 ayında 621 milyon dolarlık yatırım aldı.
Türkiye’de de girişim yatırımlarında fintech alanına olan ilginin sürdüğünü söyleyebiliriz. Raporda paylaşılan verilere göre; 2023’ün ilk çeyreğinde sektör 13.6 milyon dolarlık işlem hacmiyle en büyük payı elde etti. İkinci çeyrekte 9 işlemle en çok yatırım alan dikey oldu ve 7.1 milyon dolar yatırım topladı. Üçüncü çeyrekte ise 5 işlemle ikinci sırada yer aldı.
Gömülü finans sağlayıcıları, finansal olmayan kuruluşlara kendi bankacılık hizmetlerini sunma imkanı tanıyor. Bununla birlikte şirketlere, müşteri deneyimini ve alternatif gelir kaynaklarını kontrol etme fırsatı veriyor. Bu sayede kuruluşlar, işlem maliyetlerini azaltarak müşterilerine daha fazla kullanıcı dostu bir deneyim sunma şansı elde ediyor.
Gömülü finans, B2B ve B2C şirketler için farklı faydalar sunmakta. B2B tarafta finansal olmayan kurumlar için gömülü finans, ödemelerde maliyetleri ve karmaşıklığı azaltıyor. B2C tarafında ise müşterilerinin harcama alışkanlıklarıyla ilgili yeni bir öngörü sağlıyor. Gömülü finansın tüketiciler için finansal hizmetlere erişimi kolaylaştırdığını söylemek mümkün. Finansal hizmet sağlayıcılar ise gömülü finans ile yeni ve düzenli gelir kaynakları oluşturma fırsatı yakalıyor.
Finansal kurumlardaki yöneticilerin yüzde 70'i, gömülü finansın iş stratejilerinin temel bir parçası veya bütünleyici bir unsuru olarak görüyor. Kurumların yüzde 20'si gömülü finansta aktif iken, yüzde 51'i uygulama aşamasına geçmiş durumda.
Gömülü finans hizmetleri, ağırlıklı olarak ödeme, sigorta, kredi ve yatırım olarak öne çıkıyor. Raporda paylaşılan veriler, özellikle B2B ödemelerin, gömülü ödemeler kategorisi için büyük bir potansiyel sunduğunu gösteriyor. Söz konusu fırsatlar B2B e-ticaret pazarları ve muhasebe yazılımları gibi erişim kanalları etrafında toplanıyor. Ayrıca küresel B2B ödemelerin, 2027 yılına kadar toplam gömülü ödemelerin üçte birinden fazlasını oluşturacağı öngörülüyor.
Gömülü sigorta kavramı ise bütüncül bir müşteri deneyimi sunmak isteyen şirketlerin odak noktası haline geldi. Gömülü sigorta, birçok sektörde uygulama alanı buluyor. Gömülü sigortanın 2032 yılına kadar küresel sigorta dağıtımının yüzde 16'sını oluşturması bekleniyor. Türkiye'deki fintech sektöründe de gömülü sigortanın uygulanmaya başladığı görülüyor.
Küresel çapta gömülü ödemeler kategorisinin en popüler uygulamalarına baktığımızda, 2022 yılında dünya genelinde e-ticaret ödemelerinde dijital cüzdan kullanımının yüzde 49’luk bir paya sahip olduğu görülüyor. Türkiye’de bu oranın yüzde 9 olduğu belirtiliyor.
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), 2023 yılının Ekim ayında ödeme sistemleri ile ilgili önemli bir yasal düzenleme yaptı. Bu düzenlemeyle, c, f, g bentlerinden lisansı olan kuruluşlar, doğrudan dijital cüzdan hizmeti sunabilecek. Bu anlamda Türkiye’nin dijital cüzdan kullanımında daha fazla gelişme potansiyeli bulunduğunu belirtelim.
Gömülü finans, kurumsal şirketler kadar KOBİ’lerin de radarına girmiş durumda. KOBİ'ler gömülü finans sayesinde operasyonel verimlilik, maliyet optimizasyonu ve iyileşen nakit akışına kavuşabiliyor.
Küresel trendlere bakıldığında ise B2B fintech’ler ön plana çıkıyor. B2B fintech’ler, küçük ve orta ölçekli işletmelerin arka ofislerindeki finansal faaliyetlerini iyileştirmeye yönelik çözümler geliştiriyor.
Gömülü finansın 2025 yılına kadar küresel KOBİ bankacılık pazarının dörtte birini oluşturacağı ve neredeyse 124 milyar dolarlık bir değeri temsil edebileceği tahmin ediliyor.
Buna ek olarak sektörel bazda, perakende ve e-ticaret, uzun vadede gömülü finans için olgunluğun ve fırsatın en yoğun olduğu sektör olarak dikkat çekiyor. 2030 yılına kadar gömülü finans fırsatlarının neredeyse yüzde 50’sinin perakende ve e-ticaretten geleceği öngörülüyor.
Raporda yer alan bilgilere göre; ERP sistemlerine entegre gömülü finans, sektördeki küresel trendler arasında öne çıkmakta. Geleneksel bankalar ile ERP sağlayıcıları arasındaki iş birlikleri artarken, ERP içi gömülü finans sayesinde, tüm süreçler tek bir ekran üzerinden, tek bir çözüm aracılığıyla yönetilebiliyor.
Kaynak : Webrazzi
Dünyada ve Türkiye’de fintech yatırımları
2021 yılında 247,2 milyar dolar ve 2022 yılında 209, 3 milyar dolara ulaşan küresel Fintech yatırımları, 2023'ün ilk yarısında 52,4 milyar dolar olarak kaydedildi. 2023'ün ilk üç ayında, en büyük 10 küresel yatırım sermayesi işlemi içerisinde 3 tane fintech yatırımı yer aldı. Bu rakam rekorlar yılı olan 2021’in altında kalsa da, fintech alt sektörlerine yatırımlar devam ediyor. Küresel yatırım gündeminde ön sıralarda yer alan gömülü finans ise 2023’ün ilk 11 ayında 621 milyon dolarlık yatırım aldı.
Türkiye’de de girişim yatırımlarında fintech alanına olan ilginin sürdüğünü söyleyebiliriz. Raporda paylaşılan verilere göre; 2023’ün ilk çeyreğinde sektör 13.6 milyon dolarlık işlem hacmiyle en büyük payı elde etti. İkinci çeyrekte 9 işlemle en çok yatırım alan dikey oldu ve 7.1 milyon dolar yatırım topladı. Üçüncü çeyrekte ise 5 işlemle ikinci sırada yer aldı.
Gömülü finansa yakından bakış
Gömülü finans sağlayıcıları, finansal olmayan kuruluşlara kendi bankacılık hizmetlerini sunma imkanı tanıyor. Bununla birlikte şirketlere, müşteri deneyimini ve alternatif gelir kaynaklarını kontrol etme fırsatı veriyor. Bu sayede kuruluşlar, işlem maliyetlerini azaltarak müşterilerine daha fazla kullanıcı dostu bir deneyim sunma şansı elde ediyor.
Gömülü finans, B2B ve B2C şirketler için farklı faydalar sunmakta. B2B tarafta finansal olmayan kurumlar için gömülü finans, ödemelerde maliyetleri ve karmaşıklığı azaltıyor. B2C tarafında ise müşterilerinin harcama alışkanlıklarıyla ilgili yeni bir öngörü sağlıyor. Gömülü finansın tüketiciler için finansal hizmetlere erişimi kolaylaştırdığını söylemek mümkün. Finansal hizmet sağlayıcılar ise gömülü finans ile yeni ve düzenli gelir kaynakları oluşturma fırsatı yakalıyor.
Finansal kurumlardaki yöneticilerin yüzde 70'i, gömülü finansın iş stratejilerinin temel bir parçası veya bütünleyici bir unsuru olarak görüyor. Kurumların yüzde 20'si gömülü finansta aktif iken, yüzde 51'i uygulama aşamasına geçmiş durumda.
Küresel B2B ödemeler, 2027 yılına kadar toplam gömülü ödemelerin üçte birinden fazlasını oluşturacak
Gömülü finans hizmetleri, ağırlıklı olarak ödeme, sigorta, kredi ve yatırım olarak öne çıkıyor. Raporda paylaşılan veriler, özellikle B2B ödemelerin, gömülü ödemeler kategorisi için büyük bir potansiyel sunduğunu gösteriyor. Söz konusu fırsatlar B2B e-ticaret pazarları ve muhasebe yazılımları gibi erişim kanalları etrafında toplanıyor. Ayrıca küresel B2B ödemelerin, 2027 yılına kadar toplam gömülü ödemelerin üçte birinden fazlasını oluşturacağı öngörülüyor.
Gömülü sigorta, 2032 yılına kadar küresel sigorta dağıtımının yüzde 16'sını oluşturacak
Gömülü sigorta kavramı ise bütüncül bir müşteri deneyimi sunmak isteyen şirketlerin odak noktası haline geldi. Gömülü sigorta, birçok sektörde uygulama alanı buluyor. Gömülü sigortanın 2032 yılına kadar küresel sigorta dağıtımının yüzde 16'sını oluşturması bekleniyor. Türkiye'deki fintech sektöründe de gömülü sigortanın uygulanmaya başladığı görülüyor.
Küresel çapta gömülü ödemeler kategorisinin en popüler uygulamalarına baktığımızda, 2022 yılında dünya genelinde e-ticaret ödemelerinde dijital cüzdan kullanımının yüzde 49’luk bir paya sahip olduğu görülüyor. Türkiye’de bu oranın yüzde 9 olduğu belirtiliyor.
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), 2023 yılının Ekim ayında ödeme sistemleri ile ilgili önemli bir yasal düzenleme yaptı. Bu düzenlemeyle, c, f, g bentlerinden lisansı olan kuruluşlar, doğrudan dijital cüzdan hizmeti sunabilecek. Bu anlamda Türkiye’nin dijital cüzdan kullanımında daha fazla gelişme potansiyeli bulunduğunu belirtelim.
Gömülü finans, KOBİ’lerin radarında
Gömülü finans, kurumsal şirketler kadar KOBİ’lerin de radarına girmiş durumda. KOBİ'ler gömülü finans sayesinde operasyonel verimlilik, maliyet optimizasyonu ve iyileşen nakit akışına kavuşabiliyor.
Küresel trendlere bakıldığında ise B2B fintech’ler ön plana çıkıyor. B2B fintech’ler, küçük ve orta ölçekli işletmelerin arka ofislerindeki finansal faaliyetlerini iyileştirmeye yönelik çözümler geliştiriyor.
Gömülü finansın 2025 yılına kadar küresel KOBİ bankacılık pazarının dörtte birini oluşturacağı ve neredeyse 124 milyar dolarlık bir değeri temsil edebileceği tahmin ediliyor.
Buna ek olarak sektörel bazda, perakende ve e-ticaret, uzun vadede gömülü finans için olgunluğun ve fırsatın en yoğun olduğu sektör olarak dikkat çekiyor. 2030 yılına kadar gömülü finans fırsatlarının neredeyse yüzde 50’sinin perakende ve e-ticaretten geleceği öngörülüyor.
ERP sistemlerine entegre gömülü finans trendi
Raporda yer alan bilgilere göre; ERP sistemlerine entegre gömülü finans, sektördeki küresel trendler arasında öne çıkmakta. Geleneksel bankalar ile ERP sağlayıcıları arasındaki iş birlikleri artarken, ERP içi gömülü finans sayesinde, tüm süreçler tek bir ekran üzerinden, tek bir çözüm aracılığıyla yönetilebiliyor.
Kaynak : Webrazzi