T
Tuğçe İçözü
Misafir
Ekim 2021’de Osman Dora Kezer ve Mertcan Alganoğlu tarafından kurlan Sanatyapıyo, bir sanat pazar yeri platformu. Bağımsız sanatçılara ürettiklerini sergileme ve diğer herkese doğrudan sanatçıya erişebilme imkanı sunuyor.
Resim, heykel ve benzeri sanatları kapsayan güzel sanatlar ekosistemi, 2000’lerin başındaki müzik ekosistemine benzerliğiyle dikkat çekiyor. Bu anlamda müzikteki çeşitliliğin 2010’larda başlayan Youtube, Spotify, Apple Music dönüşümü ile evrim geçirdiğini, ulaşılabilirlik ve çeşitlilik anlamında çağ atladığını söylemek mümkün. Girişim, bu dönüşümü güzel sanatlar ekosistemi için yaratmayı hedefliyor.
Platformda araç, materyal, fiyat ve konu başlıklarının yer aldığı farklı kategorilere göre sanat eserlerini aratabiliyorsunuz. Üyeliğinizi oluşturduktan sonra beğendiğiniz eseri sepete ekleyip hızlıca satın alma sürecini tamamlayabiliyorsunuz.
Ayrıca takip ettiğiniz sanatçıları, siparişleri, favorilerinizive kayıtlı sözleşmelerinizi görebiliyorsunuz.
Eser satışı için bir sanatçı hesabı oluşturmanız gerekiyor. Sanatçı hesabını oluşturduktan sonra eser satışına başlayabiliyorsunuz.
Sanatyapiyo ekibi, ikisi tam zamanlı olmak üzere toplamda sekiz kişiden oluşuyor. Girişimin kurucuları BlaBlaCar, Scotty, Papara, Getir gibi ekosistemin önemli şirketlerinde farklı görevlerde bulundu. Kurucular geçmiş deneyimlerine dair şu ifadeyi kullanıyor:
Ürün, yayına alınmadan önce yaklaşık altı aylık geliştirme sürecinden geçti. Kurucular geliştirme sürecini şöyle aktarıyor:
Platform on birinci ayı itibariyle 3 bin 600 sanatçıya ve 10 binin üzerinde sanat eserine ev sahipliği yapıyor. Kurucular, Ağustos ayında yüzde 57,6 büyüyerek işlem hacminde de iyi bir ivme yakaladığını dile getiriyor:
Girişimin rakipleri arasında küresel pazarda Saatchi Art, Artfinder ve Singulart yer alıyor. Ekip, bu platformları model olarak büyük sanat galerilerine benzetiyor. Sanatçının platforma işlerini sergileyebilmesi için başvuru ve kabul sürecini tamamlaması gerekiyor.
Ekibin inşa etmekte olduğu modelde, trafik algoritma ile düzenlenecek. Böylece platform milyonlarca sanatçıya ev sahipliği yaparken herkese kişiselleştirilmiş bir deneyim sunabilecek. Sanatçının ve eserin ne kadar trafik alacağına algoritma karar verecek. Bu kapsamda girişimin kurucuları tedarik gücünün de küresel pazarda rekabet edebilecek düzeyde olacağını belirtiyor:
Sanatyapiyo'da üyelik ve sergi ücreti bulunmuyor. Ayrıca reklam ve promosyonlar platformun sorumluluğunda yer alıyor. Satış durumunda yüzde 35 komisyon tahsil ediliyor. Kurucular bu model ile sanatçıya sıfır risk ile pazara giriş imkanı sağladıklarını açıklıyor ve ekliyor:
Kaynak : Webrazzi
Resim, heykel ve benzeri sanatları kapsayan güzel sanatlar ekosistemi, 2000’lerin başındaki müzik ekosistemine benzerliğiyle dikkat çekiyor. Bu anlamda müzikteki çeşitliliğin 2010’larda başlayan Youtube, Spotify, Apple Music dönüşümü ile evrim geçirdiğini, ulaşılabilirlik ve çeşitlilik anlamında çağ atladığını söylemek mümkün. Girişim, bu dönüşümü güzel sanatlar ekosistemi için yaratmayı hedefliyor.
Platformda araç, materyal, fiyat ve konu başlıklarının yer aldığı farklı kategorilere göre sanat eserlerini aratabiliyorsunuz. Üyeliğinizi oluşturduktan sonra beğendiğiniz eseri sepete ekleyip hızlıca satın alma sürecini tamamlayabiliyorsunuz.
Ayrıca takip ettiğiniz sanatçıları, siparişleri, favorilerinizive kayıtlı sözleşmelerinizi görebiliyorsunuz.
Eser satışı için bir sanatçı hesabı oluşturmanız gerekiyor. Sanatçı hesabını oluşturduktan sonra eser satışına başlayabiliyorsunuz.
Ekip detayları
Sanatyapiyo ekibi, ikisi tam zamanlı olmak üzere toplamda sekiz kişiden oluşuyor. Girişimin kurucuları BlaBlaCar, Scotty, Papara, Getir gibi ekosistemin önemli şirketlerinde farklı görevlerde bulundu. Kurucular geçmiş deneyimlerine dair şu ifadeyi kullanıyor:
Bu deneyimi artık Sanatyapıyo ve erişilebilir bir sanat ekosistemi için kullanıyoruz.
Ürün, yayına alınmadan önce yaklaşık altı aylık geliştirme sürecinden geçti. Kurucular geliştirme sürecini şöyle aktarıyor:
Pre-seed aşamada bir startup olarak altyapı maliyetini olabildiğince optimize etmek önemliydi. Birçok farklı firmanın ürünlerini kendi becerilerimiz dahilinde bir araya getirdik.
Öne çıkan veriler
Platform on birinci ayı itibariyle 3 bin 600 sanatçıya ve 10 binin üzerinde sanat eserine ev sahipliği yapıyor. Kurucular, Ağustos ayında yüzde 57,6 büyüyerek işlem hacminde de iyi bir ivme yakaladığını dile getiriyor:
Amacımız yatırım turunu takiben İngiltere, Almanya ve Fransa pazarlarına adım atmak. Türkiye pazarında iş modelini kanıtlamayı hedeflemiştik. Gördüğümüz ilgi bizi hayli şaşırttı ve mutlu etti.
Girişimin rakipleri arasında küresel pazarda Saatchi Art, Artfinder ve Singulart yer alıyor. Ekip, bu platformları model olarak büyük sanat galerilerine benzetiyor. Sanatçının platforma işlerini sergileyebilmesi için başvuru ve kabul sürecini tamamlaması gerekiyor.
Ekibin inşa etmekte olduğu modelde, trafik algoritma ile düzenlenecek. Böylece platform milyonlarca sanatçıya ev sahipliği yaparken herkese kişiselleştirilmiş bir deneyim sunabilecek. Sanatçının ve eserin ne kadar trafik alacağına algoritma karar verecek. Bu kapsamda girişimin kurucuları tedarik gücünün de küresel pazarda rekabet edebilecek düzeyde olacağını belirtiyor:
Rakiplerin yaklaşık elli katı tedarik gücüne sahip olacağımızı öngörüyoruz, rakamlar bugün iş modelini doğrular nitelikte.
Gelir modeli ve gelecek planları
Sanatyapiyo'da üyelik ve sergi ücreti bulunmuyor. Ayrıca reklam ve promosyonlar platformun sorumluluğunda yer alıyor. Satış durumunda yüzde 35 komisyon tahsil ediliyor. Kurucular bu model ile sanatçıya sıfır risk ile pazara giriş imkanı sağladıklarını açıklıyor ve ekliyor:
Sanat ekosisteminde teknolojik dönüşüme öncülük etmeyi arzuluyoruz. Bu misyon ile sanatçılar ve diğer herkes için erişilebilir, tüketilebilir deneyimler tasarlayacağız. 80 ülkede 1 milyon sanatçıya hizmet vermeyi hedefliyoruz, bu hedefe 5 yılın içinde erişeceğiz.
Kaynak : Webrazzi