Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Üye girişi yapmayı ihmal etmeyin ! Konulara cevap yazmak, kaynak dosyalarını iletmek ve yeni konu açabilmek için üye girişi yapmanız gerekir. Üye kayıtları aktif !

Webrazzi Araç üretiminden elektrik alamayanlar: Lucid ve Suudi Arabistan

  • Konbuyu başlatan Candeğer Muradoğlu
  • Başlangıç tarihi
İçerik! Webrazzi'den alıntılanmıştır. Webrazzi internet girişimleri, sosyal medya, dijital pazarlama ve mobil konularına odaklı popüler teknoloji blogudur.
C

Candeğer Muradoğlu

Misafir
2035 yılına doğru ilerlerken, otomobil endüstrisinde büyük bir değişim yaşanması bekleniyor. Analistler, bu dönemde elektrikli araçların tüm otomobil satışlarının yarısını oluşturabileceğini öngörüyor. Bu araçların giderek daha fazla tercih edilmesi, otomobil üreticileri için yeni bir rekabet alanı oluşturuyor. Bu noktada, Lucid Motors gibi şirketler, geleceğin elektrikli araç liderleri arasında yer almak için büyük bir potansiyele sahip.

Ancak bu yolculukta bazı engeller de yok değil. Lucid, üretimde yaşadığı zorluklarla ve finansal sıkıntılarla boğuşuyor. Hisse değerindeki düşüş ve gelirlerdeki azalma, beklentileri karşılamada yaşanan bir hayal kırıklığı gibi duruyor. Yani, Lucid'in elektrikli araç dünyasındaki potansiyeli büyük olsa da, bugüne kadar beklenen performansı göstermekte zorlanıyor.

Kaynak: Nasdaq

Lucid Motors 2023 mali yılı için araç üretim tahminlerini yüzde 40'a varan bir düşüşle 8 bin - 8 bin 500 arasına çekti. Bu haftanın başında Lucid'in mali işlerinden sorumlu Sherry House şirketten ayrıldığı açıklandı. Bu ani ayrılıktan bir gün sonra şirketin hisse değerlerinde yüzde 10'luk bir düşüş yaşandı. Bu durum, yatırımcıların şirketin geleceği hakkındaki endişelerini yansıtıyor.

Kaynak: Lucid Group

Bu yılın üçüncü çeyreğinde şirket, 1457 araç teslim etti. Bu rakam geçen yıldan bile daha düşüktü. (Geçen sene bu rakam 1932 idi.) Üretimdeki bu düşüş, gelecek yıl için belirlenen araç üretim hedefinin yüzde 40'tan fazla azaltılmasına yol açtı.

Ayrıca şirketin karşılaştığı bir diğer zorluk ise her geçen gün artan zararlar. Toplam zarara bakıldığında şirketin satışını gerçekleştirdiği araç başına 433 bin dolarlık zarar yaşadığını görüyoruz. Lucid'in bu yılın ilk dokuz ayında 2.17 milyar dolar zarar ettiği de biliniyor.

Şirket, bu yıl yatırımcılardan 3 milyar dolarlık yatırım alsa da hala yüksek bir nakit tüketimi var. Bu da gelecek yıl için tekrar sermaye artırımı yapma ihtimalini artırıyor. Ancak, şirketin hala 5,45 milyar dolarlık nakit rezervi olduğunu da belirtelim. Lucid, Gravity adlı yeni elektrikli SUV modelinin üretimine odaklanmayı planlıyor.

Bütün bu olaylara rağmen, şirketin hisse değerlerindeki yüzde 90'dan fazla gerileme, Lucid'in karşılaştığı zorlukları ve yatırımcı güvenindeki zayıflığı açıkça gösteriyor. Bu durum, şirketin üretim hedeflerindeki istikrarsızlık ve finansal performansta yaşanan kayıpların etkisini vurguluyor.

Lucid'in kuruluşundan bugüne uzanan hikayesi​


Şirket, Tesla'nın eski üst düzey yöneticileri Bernard Tse, Sheaupyng Lin ve Sam Weng tarafından 2007'de Atieva ismi altında kuruldu. Şirket, 2016'da 131 milyon dolarlık bir yatırım alarak adını Lucid Motors olarak değiştirdi.




2016'nın Aralık ayında Lucid Motors'un ilk aracı olan Lucid Air'in prototipi tanıtıldı. Ancak, üretimine o dönemde başlanmadı ve planlar, aracın 2021 yılında seri üretime geçeceği yönündeydi.

Aynı yılın Kasım ayında Lucid, Arizona'da 700 milyon dolarlık bir üretim tesisi inşa etti. Bu tesiste 2020'lerin ortalarına kadar 2 bin kişiye iş imkanı sağlamayı ve başlangıçta yılda 20 bin araç üretmeyi hedefliyordu. Fabrikanın yıllar içinde 400 bin araçlık kapasiteye çıkması planlanıyordu.

Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu'nun yüzde 60'lık büyük hisse alımı sonrasında beklentiler yüksekti. Şirket için önemli bir dönüm noktası olmuştu. Eylül 2018'de Tesla'dan yaklaşık yüzde 5 oranında hisse de satın alan Suudi Arabistan, Tesla'nın rakibi Lucid Motors'a yatırım yapacağını açıkladı. Kamu Yatırım Fonu yani PIF aracılığıyla 1 milyar dolardan fazla yatırım yaptı.

O dönem fondan yapılan açıklamada, "Hızlı genişleyen elektrikli araç pazarına yatırım yaparak uzun vadeli büyüme fırsatlarına, yenilikçiliğe ve teknolojik gelişime destek vermeye ve Suudi Arabistan Krallığı için gelir ve sektörel çeşitliliği desteklemeye başladı." denildi.

Hatırlatmak gerekirse Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu yani Public Investment Fund (PIF), ülkenin ekonomik çeşitlendirme ve gelişimini teşvik etmek amacıyla kurulmuş bir yatırım fonu olarak ön plana çıkıyor. PIF, Suudi Arabistan'ın ekonomisini çeşitlendirmeyi, yeni sektörlere yatırım yapmayı ve ülkenin sürdürülebilir ekonomik büyümesini desteklemeyi hedefler.

Son yıllarda, PIF'in dünya çapında şirketlere yatırım yaptığı gözlemleniyor. Teknoloji, enerji, eğlence, finans gibi çeşitli sektörlerde büyük yatırımları bulunuyor. Lucid de bunlardan bir tanesi.

Üretim hattı Eylül 2021'de kuruldu ve ilk araçlar o tarihte üretildi. Lucid, 2021'de Arizona'da üretimine başladı. Şubat 2021'de Lucid, Churchill Capital ile birleşerek halka açıldı. Şirketin değerlemesi önce 24 milyar dolara yükseldi. Suudi Arabistan'ın yatırım fonu, şirkette en büyük paya sahip oldu. Bu birleşme sonucunda şirket, 4.4 milyar dolarlık yatırım sağladı. (O dönem kısa bir süre de olsa PIF'in sahip olduğu hisselerinin piyasa değerinin 55 milyar dolara kadar yükseldiğini de hatırlatalım.)

Kurulduğu günden bu yana Lucid'in üretim ve satış konusunda karşılaştığı zorluklarla mücadele ediyor. Lucid Motors'un üretim tahminleri hayal kırıklığı yarattı ve bu durum, yatırımcılarda şirketin gelecekteki üretim tahminlerine olan güvenini azalttı.

2022 üretim hedefini önce 20 bin araçtan 12 bin ila 14 bin araca düşürmüş, 2022'de tedarik zinciri sorunları nedeniyle 6 bin ila 7 bin araç olarak revize etmişti. 2022 yılında 7 bin 180 araç üretti. Sebep olarak tedarik zinciri sorunları gösterildi. 2022 Mayıs itibarıyla Lucid'in piyasa değeri 29.10 milyar dolar olarak hesaplandı. Şirket, belirli bir pazar alanına odaklanmış olmalarına rağmen, şirketin hisse değeri beklenenden daha az arttı.

Otomotiv sektörünün elektrikli dinamosu Tesla​


Yüksek beklentilerle kurulan Lucid; Tesla, Rivian Automotive ve diğer elektrikli araç üreticileri gibi güçlü rakiplerle mücadele etmek zorunda kaldı. Bu rakipler, kendi teknolojileri ve üretim kapasiteleriyle dikkat çekiyor. Lucid'in ilk aracı olan Air, Tesla'nın benzer lüks modelleriyle rekabet etmeyi amaç edindi. Çünkü Tesla, uzun bir geçmişe ve pazarda liderlik konumuna sahip.

Kaynak: Statista

Lucid, Tesla ile yoğun bir rekabet içerisine girdi. Sektör lideri olma hedefiyle yola çıkan Lucid, bu hedefe ulaşmak için önce mevcut lideri alt etmeye kararlıydı. Bu amaç doğrultusunda Lucid, tamamen elektrikli aracı Air'i sık sık Tesla Model S ile kıyasladı. Lucid, Air'in temel versiyonunun fiyatını ve özelliklerini duyurarak Tesla'nın dikkatini çekti. Oldukça rekabetçi bir fiyatla piyasaya çıktı. Air, bu rekabet ortamında ciddi bir rakip olarak konumlandı. Air'in vergiler hariç 77 bin 400 dolara satılacağını açıklandı. Bu fiyatlar, pazarda büyük bir etki yarattı ve Lucid Motors, Tesla'nın tahtına göz dikti.


Ama yine de Tesla'nın yanına yaklaşamadı. Çünkü Tesla, 2023'ün 3. çeyreğinde, yıldan yıla yüzde 9 artış ile yaklaşık 23.4 milyar dolar toplam gelir elde etti. Öte yandan Tesla, 2023'ün 3. çeyreğinde, 2022'nin 2. çeyreğine kıyasla 90 binden fazla elektrikli araç satmış olsa da; brüt kâr bir önceki yıla göre yüzde 22, net gelir ise yüzde 44 azaldı.

ABD, Almanya ve Çin başta olmak üzere 5 ana fabrikası bulunan Tesla'nın toplam kurulu üretim kapasitesi 2 milyon 350 binden fazla. Tesla Fabrikası'nda 650 bin; Giga Shanghai'da 950 bin Giga Berlin ve Giga Texas'ın üretim kapasitesi 375 binin üzerinde araç üretiyor.

Kaynak: Insideevs

Bir taraftan Elon Musk, geçen sene Lucid ve Rivian'ın iflas edeceğini düşündüğünü bir podcast programında açıklamıştı. Ancak, son gelişmelerde Rivian'in beklentilerin üzerinde üretim artışı ve büyüme potansiyeli göstermesi dikkat çekti.

Tale of two EV makers: $RIVN continues to increase its FY’23 production guidance (to 54K from 52K) given stronger demand for its SUVs and pickups; meanwhile, $LCID continues to cut its FY’23 production guidance (to 8.0K-8.5K from 10K) given weakening demand for its large sedans.… https://t.co/qdWvhMV1dV

— Gary Black (@garyblack00) November 8, 2023



Elon Musk'ın önceki tahminlerinin aksine, Rivian'ın Amazon ile olan sınırlayıcı anlaşmadan kurtularak 2023 üretim hedefini artırması, şirketin ivme kazandığını ve yatırımcıların dikkatini çektiğini gösteriyor. Rivian'ın olumlu performansı, sektörde umutları artırırken yukarıda anlatıldığı gibi Lucid'in yaşadıkları zorluklar devam ediyor. Her iki şirket de tedarikçi sorunları ve büyüme hedeflerine ulaşmada zorluklar yaşıyor.

Yine de Lucid Motors'un Tesla gibi güçlü rakiplerle rekabet etme sürecinde zorluklar yaşamasına rağmen, şirketin yenilikçi ürün stratejisi ve büyüme planları, gelecekteki potansiyelini sürdürmeye yönelik umutları canlı tutuyor. Bu süreçte, üretim ve finansal istikrar gibi faktörlerin nasıl yönetileceği, şirketin pazardaki konumunu belirleyecek önemli etkenlerden olacak.

Kaynak : Webrazzi
 

Reklam

  AdBlock Detected
Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks some useful and important features of our website. For the best possible site experience please take a moment to disable your AdBlocker.