T
Tuğçe İçözü
Misafir
Adjust, Mobil Uygulama Büyüme Raporu'nu yayınladı. Adjust'ın verileri ile geliştirilen Büyüme Skorunu temel alan rapor, reklamverenlerin uygulamaları için en iyi performansa sahip ülkeleri ve bölgeleri bulmalarına destek oluyor. Bununla birlikte ülkelere ve sektörlere göre en yüksek büyüme potansiyeline sahip pazarları da keşfetmeniz mümkün. Gelin, Adjust Mobil Uygulama Büyüme Raporu'ndan öne çıkanlara birlikte bakalım.
2023'ün ilk yarısına ait Adjust verilerine göre; tüm sektörlerin küresel ortalama mobil Büyüme Skoru 29,9 oldu. Asya-Pasifik (APAC) bölgesi, 43,3'lük yüksek bir Büyüme Skoru ile açık ara lider konumunda.
Asya-Pasifik bölgesini ise 35,9 ile Avrupa ve 30 ile Kuzey Amerika takip ediyor. Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Türkiye (MENAT) bölgesi 29,5 seviyesinde ve Latin Amerika (LATAM) 27,9 puan ile bu bölgelerin arkasından geliyor.
Ülkelere tek tek bakıldığında Hindistan 31,2'lik mobil Büyüme Skoru ile ilk sırada yer alıyor. 29,4 ile ABD, 29,3 ile Brezilya, 27,8 ile Endonezya ve 27,6 ile Türkiye ise Hindistan'ın ardından ilk 5'te yer alıyor.
Geliştiriciler ve kullanıcı satın almaya odaklanan yöneticiler, bu tabloyu değerlendirerek uygulamalarını farklı bölge ve ülkelerde kullanıma sunabilir. Söz konusu ülke ve bölgelerin potansiyeli açıkça görünmekte.
Mobil oyunlar, dünya genelinde tüm sektörler arasında 53,5 Büyüme Skoru ile dikkatleri üzerine çekti. Zorlu geçen 2022'nin ardından oyun uygulaması kurulumları 2023'te önemli bir ilerleme kaydederek daha yüksek bir Büyüme Skoru elde etti.
Alışveriş uygulamaları ise 43,2 ile dünya çapında en yüksek ikinci Büyüme Skorunu elde etti. Seyahat uygulamaları 41,6 ile üçüncü sırada yer alırken, 34,1 puanla finans uygulamaları ve 32 puanla yeme-içme uygulamaları, seyahat uygulamalarını takip etti.
2022'de mobil alanda sektörlere göre uygulama büyüme skorları (MENAT) önemli bir büyüme gösterdi. Bu bağlamda uygulama mağazası harcamaları yıllık bazda yüzde 10,3 artarak 3,1 milyar dolara ulaştı.
Seyahat uygulamaları, 42,6'lık yüksek bir Büyüme Skoru elde etti. Böylece seyahat uygulamaları, MENAT bölgesinde tüm uygulama kategorileri arasında ilk sırada yer aldı. Örneğin Wego, Şubat 2023'te yıllık bazda yüzde 157'nin üzerinde büyüme kaydederek bölgedeki en iyi seyahat uygulamalarından biri olarak konumlandı.
Geçmişte lüks bir alışveriş seçeneği olarak algılanan e-ticaret, MENAT bölgesinde temel bir hizmet haline geldi. 2022'de 37 milyar dolara ulaşan e-ticaret pazar büyüklüğünün 2026 yılına kadar 57 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bu bağlamda MENAT bölgesindeki Alışveriş uygulamaları 37,9 Büyüme Skoru ile ikinci sırada yer aldı. Bununla birlikte Türkiye'nin alışveriş uygulamaları Büyüme Skoru 39,3 gibi yüksek bir puanla bölgede ilk sırada yer alıyor.
Mobil oyun ve finans uygulamaları MENAT bölgesinde 27,9 puanla üçüncü sırada yer aldı. Bu kategorileri yardımcı uygulamalar 26,6 puanla takip ederken, sosyal uygulamalar 25,3 puanla beşinci sırada yer aldı.
2023'ün ilk çeyreğinde Suudi Arabistan ve Türkiye'de 1. Gün kullanıcı tutma oranları yüzde 22 gibi düşük bir seyir izledi. Bu oran 7. Günde yüzde 8'e düştü. Birleşik Arap Emirlikleri ise 1. Günde yüzde 23 ve 7. Günde yüzde 9 ile daha iyimser bir tablo çiziyor.
MENAT bölgesindeki kullanıcılar dakikada ortalama 26 bin 200 uygulama indiriyor, günde ortalama 5,5 saatini mobil cihazlarında geçiriyor. Bunun sonucunda bölgenin oyun cirosunun yüzde 65'i mobil oyunlardan geliyor.
Rapora göre Türkiye, eCPI rakamlarının biraz daha düşük olması nedeniyle oyunlar odağında MENAT bölgesinde 26,3 ile en yüksek ülke puanına sahip. Geçen yıl mobil oyunların toplam cirosunda hafif bir düşüş yaşansa da Türkiye'deki mobil oyunlara olan talep gücünü korumakta. Türkiye'de yetişkinlerin yüzde 81'i en az bir mobil oyun oynuyor ve yüzde 41'i bu oyunlarda haftada on saatten fazla zaman geçiriyor.
Mobil oyun pazarında bir diğer önemli oyuncu ise Suudi Arabistan. Ülke, 2022'de oyun alanında 1,8 milyar dolar ciro elde etti. Bu rakam, toplam MENA oyun cirosunun yaklaşık yüzde 45'ini oluşturuyor. Bu anlamda Suudi Arabistan, 25,7 Büyüme Skoruna sahip. Ülke, 21 milyondan fazla mobil oyuncuya ev sahipliği yapıyor. Ayrıca bu oyuncuların neredeyse yüzde 60'ı mobil oyunlara para harcıyor.
25,9'luk bir Büyüme Skoruna sahip olan Birleşik Arap Emirlikler'i ise bu pazardaki en büyük oyun cirosunu Mobil oyunlardan elde ediyor. Oyuncuların yüzde 71'i oyunları mobil cihazlarda oynamayı tercih ediyor. Bu pazarın hacminin 2023 yılına kadar 176 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Pazarda casual oyuncular göze çarpıyor.
Kullanıcı tutma oranları açısından Suudi Arabistan, Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne yakından bakalım. 2023'ün ilk çeyreğinde mobil oyunların 1.Gün kullanıcı tutma oranı Suudi Arabistan, Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri genelinde tutarlı bir şekilde yüzde 25 oldu. Bu metrik, 7. Günde Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri'nde yüzde 9'a düşerken, Türkiye'de ise yüzde 8'e geriledi.
Kaynak : Webrazzi
Küresel büyüme haritası
2023'ün ilk yarısına ait Adjust verilerine göre; tüm sektörlerin küresel ortalama mobil Büyüme Skoru 29,9 oldu. Asya-Pasifik (APAC) bölgesi, 43,3'lük yüksek bir Büyüme Skoru ile açık ara lider konumunda.
Asya-Pasifik bölgesini ise 35,9 ile Avrupa ve 30 ile Kuzey Amerika takip ediyor. Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Türkiye (MENAT) bölgesi 29,5 seviyesinde ve Latin Amerika (LATAM) 27,9 puan ile bu bölgelerin arkasından geliyor.
Ülkeler
Ülkelere tek tek bakıldığında Hindistan 31,2'lik mobil Büyüme Skoru ile ilk sırada yer alıyor. 29,4 ile ABD, 29,3 ile Brezilya, 27,8 ile Endonezya ve 27,6 ile Türkiye ise Hindistan'ın ardından ilk 5'te yer alıyor.
Geliştiriciler ve kullanıcı satın almaya odaklanan yöneticiler, bu tabloyu değerlendirerek uygulamalarını farklı bölge ve ülkelerde kullanıma sunabilir. Söz konusu ülke ve bölgelerin potansiyeli açıkça görünmekte.
Sektörlere göre uygulama büyüme skorları
Mobil oyunlar, dünya genelinde tüm sektörler arasında 53,5 Büyüme Skoru ile dikkatleri üzerine çekti. Zorlu geçen 2022'nin ardından oyun uygulaması kurulumları 2023'te önemli bir ilerleme kaydederek daha yüksek bir Büyüme Skoru elde etti.
Alışveriş uygulamaları ise 43,2 ile dünya çapında en yüksek ikinci Büyüme Skorunu elde etti. Seyahat uygulamaları 41,6 ile üçüncü sırada yer alırken, 34,1 puanla finans uygulamaları ve 32 puanla yeme-içme uygulamaları, seyahat uygulamalarını takip etti.
Sektörlere göre uygulama büyüme skorları (MENAT)
2022'de mobil alanda sektörlere göre uygulama büyüme skorları (MENAT) önemli bir büyüme gösterdi. Bu bağlamda uygulama mağazası harcamaları yıllık bazda yüzde 10,3 artarak 3,1 milyar dolara ulaştı.
Seyahat uygulamaları, 42,6'lık yüksek bir Büyüme Skoru elde etti. Böylece seyahat uygulamaları, MENAT bölgesinde tüm uygulama kategorileri arasında ilk sırada yer aldı. Örneğin Wego, Şubat 2023'te yıllık bazda yüzde 157'nin üzerinde büyüme kaydederek bölgedeki en iyi seyahat uygulamalarından biri olarak konumlandı.
Geçmişte lüks bir alışveriş seçeneği olarak algılanan e-ticaret, MENAT bölgesinde temel bir hizmet haline geldi. 2022'de 37 milyar dolara ulaşan e-ticaret pazar büyüklüğünün 2026 yılına kadar 57 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bu bağlamda MENAT bölgesindeki Alışveriş uygulamaları 37,9 Büyüme Skoru ile ikinci sırada yer aldı. Bununla birlikte Türkiye'nin alışveriş uygulamaları Büyüme Skoru 39,3 gibi yüksek bir puanla bölgede ilk sırada yer alıyor.
Mobil oyun ve finans uygulamaları MENAT bölgesinde 27,9 puanla üçüncü sırada yer aldı. Bu kategorileri yardımcı uygulamalar 26,6 puanla takip ederken, sosyal uygulamalar 25,3 puanla beşinci sırada yer aldı.
2023'ün ilk çeyreğinde Suudi Arabistan ve Türkiye'de 1. Gün kullanıcı tutma oranları yüzde 22 gibi düşük bir seyir izledi. Bu oran 7. Günde yüzde 8'e düştü. Birleşik Arap Emirlikleri ise 1. Günde yüzde 23 ve 7. Günde yüzde 9 ile daha iyimser bir tablo çiziyor.
Oyun odağında MENAT büyüme skorları
MENAT bölgesindeki kullanıcılar dakikada ortalama 26 bin 200 uygulama indiriyor, günde ortalama 5,5 saatini mobil cihazlarında geçiriyor. Bunun sonucunda bölgenin oyun cirosunun yüzde 65'i mobil oyunlardan geliyor.
Rapora göre Türkiye, eCPI rakamlarının biraz daha düşük olması nedeniyle oyunlar odağında MENAT bölgesinde 26,3 ile en yüksek ülke puanına sahip. Geçen yıl mobil oyunların toplam cirosunda hafif bir düşüş yaşansa da Türkiye'deki mobil oyunlara olan talep gücünü korumakta. Türkiye'de yetişkinlerin yüzde 81'i en az bir mobil oyun oynuyor ve yüzde 41'i bu oyunlarda haftada on saatten fazla zaman geçiriyor.
Mobil oyun pazarında bir diğer önemli oyuncu ise Suudi Arabistan. Ülke, 2022'de oyun alanında 1,8 milyar dolar ciro elde etti. Bu rakam, toplam MENA oyun cirosunun yaklaşık yüzde 45'ini oluşturuyor. Bu anlamda Suudi Arabistan, 25,7 Büyüme Skoruna sahip. Ülke, 21 milyondan fazla mobil oyuncuya ev sahipliği yapıyor. Ayrıca bu oyuncuların neredeyse yüzde 60'ı mobil oyunlara para harcıyor.
25,9'luk bir Büyüme Skoruna sahip olan Birleşik Arap Emirlikler'i ise bu pazardaki en büyük oyun cirosunu Mobil oyunlardan elde ediyor. Oyuncuların yüzde 71'i oyunları mobil cihazlarda oynamayı tercih ediyor. Bu pazarın hacminin 2023 yılına kadar 176 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Pazarda casual oyuncular göze çarpıyor.
Kullanıcı tutma oranları açısından Suudi Arabistan, Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne yakından bakalım. 2023'ün ilk çeyreğinde mobil oyunların 1.Gün kullanıcı tutma oranı Suudi Arabistan, Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri genelinde tutarlı bir şekilde yüzde 25 oldu. Bu metrik, 7. Günde Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri'nde yüzde 9'a düşerken, Türkiye'de ise yüzde 8'e geriledi.
Kaynak : Webrazzi