Webrazzi E-ticaret pazarını etkisi altına alan Temu'nun 1 yılı

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan Tuğçe İçözü
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
İçerik! Webrazzi'den alıntılanmıştır. Webrazzi internet girişimleri, sosyal medya, dijital pazarlama ve mobil konularına odaklı popüler teknoloji blogudur.
T

Tuğçe İçözü

Misafir
Son yıllarda uygun fiyatlı alışverişin ilk adresi haline gelen Temu, piyasaya sürüldüğü dönemden bu yana büyüme rakamlarıyla e-ticaret pazarını etkisi altına alıyor. Türkiye'deki kanun düzenlemeleriyle hareket alanı daralan Temu, ABD'de de çeşitki kısıtlamalarla karşı karşıya kalabilir.

Temu'nun Türkiye rakamları​


Kanun düzenlemelerinden etkilenen Temu'nun Türkiye özelinde öne çıkan verilerini sizlerle paylaşmıştık. Gemius Türkiye'nin 12 Temmuz – 6 Ağustos 2024 tarih aralığını baz alan verilerine göre; Temu’nun aylık aktif kullanıcı sayısı 9.3 milyona ulaşmakta, platformun günlük kullanıcı sayısı ise 1.4 milyon seviyesindeydi.

E-ticaret şirketlerinin Kasım ayında öne çıkan verilerine baktığımızda ise Temu'nun erişim bazında ilk üçte yer alması da dikkat çekti. Trendyol yüzde 73,9 ile ilk sırada, Hepsiburada yüzde 55,7 ile ikinci sırada, Temu ise yüzde 45,3 ile üçüncü sırada yer aldı.


Temu'nun ABD rakamları​


2022 yılında kullanıcılarla buluşan Temu, Eylül ayından yıl sonuna kadar 300 milyon dolar brüt emtia değerine (GMV) ulaştı. E-ticaret veri ve analiz platformu ECDB'nin verilerine göre; 2023 yılına gelindiğinde GMV 13,8 milyar dolara ulaşmıştı.Raporda 2024 ve 2025 tahminlerine de yer verilmekte. 2024'te 29,5 milyar dolar ve 2025'te 40,9 milyar dolar GMV beklenmekte.


Business of Apps verilerine göre; Temu'nun Eylül 2023'te Amerika Birleşik Devletleri'nde 80 milyondan fazla aktif kullanıcısı vardı. Temu indirmelerinin yüzde 40'ından fazlası ABD'den geldi, İngiltere ise Temu'nun en büyük ikinci pazarı olarak konumlandı.

ECBD'nin belirttiğine göre; Temu'nun dünya çapındaki GMV'si 2023 yılında yaklaşık 14 milyar dolardı ve bunun yüzde 43,3'ü ABD'de üretildi. Eğer, ortalama sipariş değerinin (AOV) 25 ila 40 dolar arasında olduğu düşünürsek, 2023 yılında ABD'de yaklaşık 150 milyon ila 240 milyon sipariş verildiği söyleyebiliriz.

Temu, 2024'ün 3. çeyreğinde App Store'da en çok indirilen ilk beş uygulama içerisinde birinci sırada yer aldı. Aynı şekilde 2024 sona ererken Temu, App Store'da en çok indirilen ücretsiz iPhone uygulamalarında birinci sıradaki yerini korumaktaydı.

2024'ün Ağustos ayında Temu, 185.6 milyon ziyaret ile dünyada en çok ziyaret edilen ikinci e-ticaret sitesi oldu. Birinci sırada ise 237.6 milyon ziyaret ile Amazon yer almaktaydı.

Amazon'un Temu rakibi: Haul​



Kasım ayında Amazon, Shein ve Temu gibi düşük fiyatlı ürün satan rakiplerine karşı yeni “Amazon Haul” platformunu tanıttı. Amazon Haul, özellikle moda, ev eşyaları, yaşam tarzı ve elektronik gibi kategorilerde 20 dolar ve altı fiyatlarla geniş bir ürün yelpazesi sunuyor.

Amazon Haul'un sayfa tasarımı, Shein ve Temu’nunkine benzer bir yapıya sahip. Ürünlerin fiyatları son derece düşük; örneğin bazı ürünler yalnızca 1 dolardan başlayan fiyatlarla satışta. Müşteriler, tek bir siparişte daha fazla ürün alarak ekstra indirimlerden de yararlanabiliyor; 50 dolar üzeri siparişlerde yüzde 5, 75 dolar üzeri siparişlerde ise yüzde 10 indirim uygulanıyor. Ayrıca 25 dolar üzeri alışverişlerde ücretsiz teslimat sağlanıyor.

Amazon, CNBC'ye yaptığı açıklamada Haul'un Kasım ayındaki lansmandan bu yana milyonlarca tekil müşteri ziyareti aldığını belirtiyor. Önümüzdeki haftalarda sunduğu ürün yelpazesini onlarca kategoride yüz binlerce ürün ile genişletmeyi planlıyor.

E-ticarette Çin merkezli üreticilerin rolü​


Shein ve Temu'nun düşük fiyatlarla kullanıcıları etkisi altına almasında Çin merkezli üreticilerin de rolü büyük. Aslına bakarsanız Çin merkezli üreticiler, yalnızca Çin merkezli e-ticaret şirketlerin değil, Amazon'un da dayanak noktası. ECBD ve Jungle Scout verilerine göre; Amazon'da yer alan ürünlerin yüzde 71'i Çin'den, yüzde 30'u ise ABD'den gelmekte.

Temu'nun ABD'deki iş modeli​


İthal edilen mallar, De Minimis hükmü sayesinde ABD'ye gelen 800 doların altındaki her şey gümrükten geçmeden doğrudan müşteriye ulaşıyor. Böylece müşteriler, gümrük vergisi ödemiyor. Bu da pazar yerlerinde satışa sunulan ürünlerin fiyatlarının daha ucuz olmasını sağlıyor.

Bu kapsamda Temu ve Shein, on binlerce ürün içeren bir konteyneri gemiyle göndermek yerine, her bir ürünü ayrı bir zarfa koyup uçakla ABD'deki bir tüketiciye göndermeye karar verdi. Zarfların her birinin 800 dolardan daha aza mal olması, Temu'nun gümrük vergisi ve harçlardan kaçınmasını sağlıyor. Şirket, navlun olarak uçak yerine gemi için daha fazla ödese de; gümrük vergisi ve harç maliyetlerinin düşmesi Temu'nun operasyonunu mümkün kılıyor. Türkiye'de de benzer bir iş modelini benimseyen Temu, farklı satıcılardan siparişleri aynı anda gönderiyor.

ABD'nin Temu yaklaşımı​


2023 yılında Temsilciler Meclisi tarafından hazırlanan bir raporda Temu'daki bazı ürünlerin, Çin'in Sincan (Shenzen) bölgesinden geldiği tespit edildi. Bu bölgede gerçekleşen zorla çalıştırma, Uygur halkına karşı soykırım suçlamalarına yol açmakta.

Temu o dönemde yaptığı açıklamada etik, insani ve yasal iş uygulamalarını sürdürmeye kararlı olduğunu belirtti. Şirket ayrıca iş ortaklarının ve üçüncü taraf tüccarların işgücü, güvenlik ve çevre koruma ile ilgili katı standartlara uyması gerektiğini ifade etti.

Temu, federal incelemelere rağmen hız kesmeden ilerledi. 2024 yılında ABD'li satıcı ağını genişleten Temu, bu yılın başlarında ABD merkezli envanter için yerel bir depo filtresi ekleyerek, mobilya gibi daha büyük ürünlere ve bir iş günü kadar hızlı teslimata izin vererek Amazon'un modeline çok daha fazla yaklaştı.

Başkan Trump, Çin'den ithal edilen mallara uygulanan gümrük vergilerini arttırma sözü verdi; bu da tüketicilere artan fiyatlarla yansıyabilecek bir maliyet. Trump özellikle Çin'den gelen mallara uygulanan gümrük vergilerini yüzde 60'tan fazla arttıracağını söyledi.

Biden hükümeti döneminde ABD, Çin'den düşük değerli birçok sevkiyatı yeni vergilerle vuracak kurallar önerdi. Kanun yapıcılar, Temu ve Shein gibi firmaların ABD pazarına hızlı bir giriş yapmaları nedeniyle “istismar” konusunda artan bir endişe duyduklarını dile getirmişti. O dönemde önerilen kurallar, ABD'den gümrük vergisi alan Çin malları için muafiyeti kaldırmayı hedefliyordu. Bu da ayakkabı, makine, tekstil ve konfeksiyonun yüzde 70'ini içeren geniş bir ürün yelpazesinin bu durumdan etkilenmesine yol açacaktı.

Türkiye'nin Temu yaklaşımı​


Türkiye'de Ağustos ayında yurt dışından sipariş edilen ürünlere ek gümrük vergisi getirilirken, alışveriş limiti 150 eurodan 30 euroya düştü. E-ticarette 30 euronun altındaki eşyalar için Avrupa Birliği ülkelerinden gelirse yüzde 30, diğer ülkelerden gelirse yüzde 60 vergi alınacağı açıklandı. Kasım ayına gelindiğinde ise yurt dışı siparişleri için yeni limit belirlenerek ürünlerin fiyatına kargo ücreti de eklenmeye başlandı. Aralık ayında yurt dışı siparişleri için yeni limit kargo ücreti dahil 27 euro oldu. Bu yeni kuralların Temu'nun ülkemizdeki faaliyetini nasıl etkileyeceğini hep birlikte izleyip göreceğiz.

Kaynak : Webrazzi
 

Reklam